24 januari 2012

Zongedroogde tomatensaus met balsamico azijn

Bijna elke week eet ik wel één of twee avonden alleen. Heerlijk vind ik dat. Zeker op dinsdag. Lekker uitgebreid voor mezelf koken, Glee en New Girl kijken en genieten van mijn me-time. Meestal bedenk ik op deze dagen een lekker gerecht waarvan ik weet dat R. er geen fan van is. Maar soms zijn er dinsdagen dat alles tegenzit, je koelkast leeg is en je geen zin en geen tijd hebt om uitgebreid te koken. Het feit dat ik nog de supermarkt in moet is al een crime, maar pizza bestellen gaat me dan weer net te ver. En zo gebeurde het dat mijn boodschappenmandje gevuld was met een potje zongedroogde tomaten, zachte geitenkaas, courgette en volkorenspaghetti. Wat ik ermee ging doen wist ik zo net nog niet. De smaken leken me gewoon wel wat.

Dit recept heeft zich gaandeweg ontwikkeld. Hoewel het zonder de balsamico al best lekker was, maakte die scheut azijn het echt tientallen malen lekkerder. Eén kleine toevoeging en de saus gaat van niks bijzonders naar een smaakexplosie. Ik zou je dan ook niet aanraden om dit recept zonder de azijn te maken. Dat is gewoon zonde van de andere, dure ingrediënten.

De dinsdagavond was voor mij in ieder geval gered. Ik plofte precies op tijd voor Glee met mijn bord op de bank. Er is weinig nodig om mij gelukkig te maken. 



Ingrediënten voor 1 persoon:
  • 75 gram spaghetti
  • 1 kleine ui in halve ringen
  • ¼ courgette in blokjes
  • 5 grote champignons grove stukken
  • 1 teentje knoflook, gesnipperd
  • 1 potje zongedroogde tomaten (295 gram), uitgelekt
  • 1 rijpe tomaat
  • 50-75 gram zachte geitenkaas
  • 1,5 eetlepel balsamico azijn
  • 3 eetlepels Olijfolie
  • Zout en peper naar smaak

Bereiding:
  • Kook de spaghetti volgens de aanwijzingen op het pak.
  • Fruit de ui, knoflook, champignons en courgette in één eetlepel olijfolie aan tot deze zacht zijn en licht goudbruin.
  • Doe de zongedroogde tomaten en de rijpe tomaat met iets van de olie uit het potje in een maatbeker, en pureer dit met een staafmixer. Voeg hier eventueel wat olijfolie aan toe als het niet smeuïg genoeg is. Wat water kan ook, als je de saus anders te vet vindt. Voeg de balsamico azijn, zout en peper toe en meng.
  • Giet de pasta af en leg dit op een bord. Verdeel de saus over de pasta. Het kan zijn dat je wat van de saus overhoudt, dit kan in de koelkast nog 2 dagen bewaard worden.
  • Verkruimel - of verdeel in grote stukken als je, zoals ik, geen geduld hebt – de geitenkaas over de pasta.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...