20 januari 2012

Wentelteefjes van kandijkoek

Na mijn zeer geslaagde wentelteefjesavontuur bleef de zin in wentelteefjes een beetje hangen. Maar zoals ik al zei, hebben wij nooit wit brood in huis. Wat ik wel in huis had, was kandijkoek. Of, volgens de verpakking, candijkoek. Stomtoevallig had ik ook melk in huis, dus het duurde niet lang of ik besloot wentelteefjes te maken van kandijkoek. Vriendje R. was uiteraard gelijk enthousiast.


 

Kandijkoek bleek echter wel iets moeilijker om te transformeren tot wentelteefjes dan ik had gedacht. Als het te nat werd of te lang in de melk bleef staan, viel de kandijkoek uit elkaar. In tegenstelling tot het originele recept dat ik gebruikte, waarbij het brood een paar minuten moest staan tot al het vocht was opgenomen, is bij de kandijkoek het devies om het niet meer dan 10 seconden per kant te geven en daarna zo snel mogelijk in de pan te krijgen.

Eerlijk is eerlijk, deze kandijkoekwentelteefjes zien er niet heel lekker uit. Ik vind ze nog het meest lijken op een stapel hamburgers. Maar de smaak was echt fantastisch. Veel complexer en kruidiger dan normale wentelteefjes. Als je van kandijkoek houdt, vind je dit ook heerlijk.



Ingrediënten:
  • 1 ei
  • 2 eetlepels suiker
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1 theelepel kaneelpoeder
  • 250 ml melk
  • 8 plakjes kandijkoek
  • 40 g boter of margarine

Bereiding:
  • Klop in een diep bord ei, suiker, vanille en melk los.
  • Verhit een grote koekenpan met wat boter. Wentel de sneetjes kandijkoek door het eimengsel. Leg de plakjes kandijkoek direct in de pan en bak deze aan twee kanten tot ze goudbruin zijn.
  • Haal de wentelteefjes uit de pan en serveer ze op een warm bord. Serveer de wentelteefjes met poedersuiker

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...