19 januari 2012

Simpele salade met gebakken feta en krokante chorizo

Tijdens het koken ben ik zo iemand die ooit ergens iets (mooie zin hè?) heeft gezien en dat vervolgens zonder er echt bij na te denken probeert na te maken. Dat wil zeggen, zonder de benodigde voorzorgsmaatregelen te nemen of zonder het recept er nog even bij te zoeken. Het recept van vandaag is daar een mooi voorbeeld van.

Onlangs zag ik Donna Hay namelijk een Griekse salade maken met gebakken feta. Het principe van gebakken feta bleef hangen, dus besloot ik mijn eigen simpele lunchsalade eens te verrijken met dit heerlijks. Pannetje op het vuur, beetje olijfolie er in, feta in plakjes en gaan. Niet dus. Want wat bleek – en dit had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken – de vochtige feta in hete olijfolie spetterde. En niet zo’n beetje ook. Een klein spettertje feta vond zelfs de weg naar mijn oog. Dat deed zeer ja. En uitroepen dat je feta in je oog hebt is best een beetje vreemd. Wat me er niet van weerhield om toch de longen uit mijn lijf te schreeuwen. Dat je het weet.


Poging twee (met een deksel op de pan en de feta insmeren met de olie) verliep gelukkig een stuk beter. Ik durf dit recept dan ook met een gerust hart online te zetten. Al snap ik niet hoe mevrouw Hay het voor elkaar kreeg om de feta te bakken zonder ook maar een spettertje. Australische feta is zeker droger.

Overigens noem ik bij dit recept geen hoeveelheden. Ik neem aan dat je zelf wel kun beslissen hoeveel groenten je wil eten. En als je meer of andere groenten wil, feel free.



Aangepast van Donna Hay
Ingrediënten voor 1 persoon:
  • Komkommer, in blokjes
  • Tomaat, in plakjes
  • Rucola
  • Wortel, in plakjes
  • 50-75 gram feta in dikke plakken3 plakjes chorizo, in reepjes (die voor op brood)
  • 2 eetlepels olijfolie
  • ½ eetlepel appelciderazijn
  • zout en peper
Bereiding:
  • Leg de rucola op een bord. Leg hier bovenop de komkommer, tomaat en wortel. Maak van 1 eetlepel olijfolie, de appelciderazijn en zout en peper een simpele vinaigrette. Sprenkel dit over de groenten.
  • Smeer de feta in met een dun laagje olijfolie en bak de feta in een pan op middelhoog vuur goudbruin. Als het teveel spettert, dek de pan dan af met een deksel.
  • Bak ondertussen (eventueel in dezelfde pan) de chorizo zonder extra olie krokant.
  • Leg de feta op de salade en maak af met de krokante chorizo.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...