13 januari 2012

Falafelburgers zonder voedselvergiftiging

De allereerste keer dat ik falafel at was toen ik naar de documentaire Our daily bread ging kijken in zo’n artsy bioscoop in Utrecht. Geen flauw idee meer hoe het daar heet. Degene met wie ik daar naartoe ging zei dat ik (als toen nog vegetariër zijnde) echt een keer falafel moest eten. Dus liepen we binnen bij een snackbarachtige tent waar een fantastische man achter de toonbank stond die echt overheerlijke falafel serveerde. Als ik er aan terugdenk loopt het water me weer in de mond. De heerlijke krokante falafelballetjes, de perfecte pitabroodjes, alle verse groenten en de heerlijke sausjes. To die for.

De tweede keer dat ik falafel at was ook bij een snackbarachtige tent in Utrecht. Een andere, dat wel. De falafel was lang niet zo lekker, de nasleep er van nog minder. Waar het mis ging weet ik niet, maar ik heb 2 dagen met voedselvergiftiging op bed gelegen. Of nou ja, op de wc gezeten eigenlijk. Mijn liefde voor falafel was plotseling ernstig bekoeld.


Het bloed stroomt echter waar het niet gaan kan, en zo vond ik mij onlangs in de keuken om falafelburgers te maken. Ik had namelijk geen zin om te frituren en nog minder zin om in Utrecht falafel te gaan halen. Gelukkig is het allemaal niet zo moeilijk, al heb ik het vast niet zo gedaan als het zou moeten. Maakt niet uit, het was heerlijk. En het grootste pluspunt? Ik heb er geen voedselvergiftiging aan overgehouden.



Voor 4 flinke burgers, of 6 wat kleinere
Ingrediënten:
  • 2 blikken van 400 gram kikkererwten, uitgelekt en omgespoeld
  • 1 ui
  • 1-2 teentjes knoflook
  • 1,5 theelepel komijnpoeder
  • 1,5 theelepel korianderpoeder
  • Handjevol gehakte peterselie
  • Chilipoeder, zout en peper naar smaak
  • Losgeklopt eitje
  • 4 eetlepels bloem
  • 4 eetlepels paneermeel
  • 2 eetlepels olijfolie

Bereiding:
  • Doe de kikkererwten, ui, knoflook, komijnpoeder, korianderpoeder, peterselie, chilipoeder, zout en peper in de keukenmachine. Pureer tot een glad mengsel. Als het te nat is kun je er eventueel wat paneermeel doorheen mengen. Als het te droog is een beetje olijfolie.
  • Maak van dit mengsel 4 tot 6 mooie burgers.
  • Wentel de burgers door de bloem, dan het losgeklopte eitje en dan het paneermeel tot ze een mooi korstje hebben.
  • Bak de burgers op middelhoog vuur in de olijfolie tot ze mooi krokant zijn van buiten en goed warm van binnen.
  • Serveer met een pitabroodje of gewoon met wat sla. Deze burger is een prima vleesvervanger.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...