30 januari 2012

Pittige kipgehaktballetjes in zoetzure saus

“Bah. Ik heb nergens trek in.” “Aardappels? Neh.” “Pasta? Getsie.” “Biefstukje? Nee bedankt.” “Rijst dan? Nope!” Nee, dit is geen gesprek met een onwillig kind of een kieskeurige partner. Dit was mijn interne dialoog op de dag dat ik dit recept bedacht. Ik had gewoon nergens trek in. Dit soort dagen komt gelukkig bijna nooit voor, maar als het een keer wel zo ver is, dan heb ik er gelijk goed de balen van. Je moet toch iets eten. Bij voorkeur iets gezonds.



Kip is op deze dagen een veilige optie, want redelijk neutraal van smaak. Maar ik had geen zin in kipfilet, kippenpoot of een hele geroosterde kip. Dus ging ik voor kippengehakt. Waarschijnlijk omdat onze supermarkt dat meestal niet heeft en ik dus met mijn keukenmachine aan de slag kon. Ja, dat vind ik leuk.
Dit recept bleek uiteindelijk een groot succes. De balletjes zijn pittig en de saus bijzonder van smaak. Wij aten het met een simpele salade, maar dit zou ook prima zijn als voorgerecht of als borrelhapje. Kwestie van de balletjes wat kleiner rollen.



Ingrediënten:
Voor de kipgehaktballetjes
  • 2 kleine kipfilets (of gewoon 300 gram kippengehakt)
  • 1 klein uitje, in kwarten
  • Mespuntje chilipoeder, of een half rood pepertje
  • Halve theelepel komijnpoeder
  • Eventueel 1 ei en 1-2 eetlepels paneermeel
  • 1 eetlepel olijfolie

Voor de saus
  • 1 ui, fijngehakt
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 400 gram tomatenblokjes
  • Sap van een halve citroen
  • 2 eetlepels donkerbruine basterdsuiker
  • 1 teentje knoflook, fijngesneden of geperst
  • 1 theelepel paprikapoeder
Bereiding:
  • Meng in een keukenmachine de kipfilets, uitje, chilipoeder, komijnpoeder en als je dit lekker vindt het ei en het paneermeel tot gehakt. Rol hier balletjes van van zo’n 3-4 cm doorsnee.
  • Bak de balletjes in een pan in de olie tot ze mooi krokant zijn van buiten, en bijna gaar van binnen.
  • Fruit voor de saus de ui aan in de olijfolie tot deze doorzichtig is. Voeg hier vervolgens de tomatenblokjes, het citroensap, de basterdsuiker, de knoflook en de paprikapoeder aan toe. Roer dit even door.
  • Doe vervolgens de kippengehaktballetjes in de saus. Laat deze nog een kwartiertje pruttelen tot ze helemaal gaar zijn en de smaken van de saus zich hebben ontwikkeld.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...