26 januari 2012

Tartaarsaus! Een ode aan een spons.

Ooit, heel lang geleden, keek ik SpongeBob SquarePants. SpongeBob en ik waren goede vrienden, vooral omdat hij altijd zo keurig kon schelden. Waar ik me met regelmaat allerlei onzedelijke woorden laat ontvallen, houdt hij het bij een beschaafd ‘tartaarsaus!’ Ik kan nog wat van die spons leren.


Eigenlijk heb ik nooit bedacht dat tartaarsaus een echt sausje was. Tot ik bij een broodzaakje kwam en dit op het menu zag staan. Het verhaal van het gerecht waar deze tartaarsaus bij zat komt morgen, maar ik deel vandaag graag het recept voor mijn ideale tartaarsaus.

De truc van deze saus is om niet de keukenmachine te pakken maar de tijd te besteden aan het heel fijn hakken van alle ingrediënten. Hierdoor houdt de saus een lekkere textuur en kun je alle afzonderlijke ingrediënten nog herkennen. Het kost even tijd, maar dan heb je ook wat.


Ingrediënten:
  • 225 ml mayonaise (bij voorkeur zelfgemaakt)
  • 3 hardgekookte eieren
  • Flinke handvol zeer fijngehakte peterselie
  • 2 lente-uitjes, in hele dunne ringen
  • 4 kleine augurkjes, zeer fijngehakt
  • 1,5 eetlepel bieslook, in hele dunne ringen
  • zout en peper naar smaak

Bereiding:
  • Meng in een kom de mayonaise met de peterselie, lente-uitjes, augurkjes en bieslook.
  • Pel de eieren en snijd deze fijn. Roer ook deze door de saus.
  • Maak af met zout en peper naar smaak.
  • Lekker bij allerlei visgerechten zoals scampi en gefrituurde inktvisringen maar ook gewoon bij patat. Of bij een heel ander gerecht, maar daar morgen meer over.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...