15 januari 2012

Geitenkaastaartjes met gekarameliseerde balsamico-uien en spek

Ik heb al eerder mijn liefde voor kaas in filodeeg uitgesproken, dat ga ik niet opnieuw doen. Wat ik wel ga vertellen is dat gekarameliseerde uien in een balsamicosiroop hier echt overheerlijk bij zijn. Wat ik ook nog ga vertellen is dat het echt supersimpel is om te maken. Dit is dus zo’n fijn gerecht waarmee je je gasten versteld zult laten staan, zonder dat het je veel moeite heeft gekost. En het leuke van dit recept is dat je de bakjes al van tevoren kunt maken, net als de uien.

Mocht je liever een vegetarische versie van dit recept hebben, dan kun je de spek natuurlijk gewoon weg laten. Het wordt er niet minder lekker om. Ik kan me trouwens voorstellen dat dit ook lekker is met krokant uitgebakken plakjes chorizo. Dat geeft het door de paprika in de worst ineens een hele andere smaak. Het is maar net waar je zin in hebt.

Na vandaag ben ik even uit gefilodeegd. Hoewel, er ligt nog een half pak in de vriezer. Nou ja, wat ik er ook mee doe, er zal geen kaas in gaan. Beloofd.



Voor 4 personen
Ingrediënten:
  • 12 vierkantjes filodeeg van ongeveer 10 x 10 cm
  • Olijfolie of gesmolten boter om de vierkantjes mee in te smeren
  • 2 grote uien
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 3 eetlepels appelstroop
  • 3 eetlepels balsamicoazijn
  • 8 plakjes ontbijtspek of pancetta
  • 200 gram zachte geitenkaas

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Smeer de vierkantjes filodeeg aan beide kanten in met boter/olie. Leg 3 vierkantjes op elkaar.
  • Keer een cupcake/muffinvorm om en leg de filodeegvierkantjes strak over de vormpjes heen zodat je een klein bakje krijgt. (Zoals hier te zien) Je bakt de filodeegcupjes dus op zijn kop. Bak de filodeegcupjes 10 tot 15 minuten, of tot ze goudbruin zijn.
  • Bak de uien op laag vuur in de olijfolie tot ze zacht zijn en een klein beetje beginnen te kleuren. Meng er de appelstroop en de balsamicoazijn doorheen.
  • Bak in een droge pan de spek uit tot deze krokant is en goudbruin aan beide kanten.
  • Vul de filodeegcupjes met de geitenkaas. Leg hier vervolgens de balsamico-uien op en steek er de plakjes spek in.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...