17 januari 2012

Open faced turkey sandwich met avocadokwark

Of gewoon een broodje kalkoen.

Het hele principe van een geplette boterham met kaas meenemen naar je werk is mij altijd ontgaan. In de tijd dat ik nog op kantoor werkte nam ik nooit brood mee als lunch. Meestal was het een salade, bijvoorbeeld met pasta of rijst van de avond ervoor. Of een lekkere wrap gevuld met hummus en verse groenten.

Ik moest dan ook altijd lachen om de commentaren die ik elke dag kreeg. “Oh, een salade! Wat ruikt dat lekker. Goed idee! Zou ik eigenlijk ook eens moeten doen.” Dit met name van de dames die in de pauze een Slimfast shake van 200 calorieën naar binnen werkten want er moesten weer eens wat kilo’s af. Dat snap ik sowieso niet, want voor 200 calorieën kun je volgens mij een heerlijk vullende lunch in elkaar draaien die veel beter smaakt dan zo’n synthetische shake. Maar ik dwaal af.

Het punt is dus dat ik niet van de simpele boterham voor de lunch ben. Wat niet wil zeggen dat ik helemaal niet van brood hou. Het moet alleen wel lekker brood zijn. En goed belegd. Dit broodje is hier een mooi voorbeeld van. Het is simpel, gezond en vullend. Goed, door de avocado wel iets meer dan 200 calorieën, maar dan loop je vanavond een rondje extra hard. Of niet. Avocado’s zijn goede vetten.


Ingrediënten:
  • 1 sneetje Brabants roggebrood
  • Halve avocado
  • 1 eetlepel magere kwark
  • Halve tomaat
  • 50 gram kalkoenfilet in dunne plakken of even platgeslagen
  • 1 theelepel olie
  • Zout en peper
Bereiding:
  • Prak met een vork de avocado tot deze helemaal glad is. Meng hier de kwark door en een beetje zout en peper. Smeer dit op het brood.
  • Snijd de tomaat in plakken en leg dit op de avocado.
  • Kruid deze kalkoenfilet met zout en peper en bak deze in de olie in een koekenpan tot deze net gaar is. Dit gaat heel snel als de kalkoen platgeslagen is, dus houd het goed in de gaten.
  • Leg de kalkoen op de met avocado en tomaat belegde boterham.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...