23 januari 2012

Chocolate chip scones

De allereerste keer dat ik scones at was vlak na mijn eindexamen op de middelbare school. Met 3 vriendinnen ging ik picknicken aan een mooi meer hier in de buurt om te vieren dat het middelbare schoolleven nu eindelijk voorbij was. We zouden allemaal iets lekkers meenemen. De een nam pastasalade mee, de ander lekker belegde broodjes, ik zorgde voor champagne en vriendin L. nam scones mee. Die vreemde, driehoekige broodjes had ik nog nooit gezien dus ik was gelijk geïntrigeerd. Mijn culinaire kennis was toen misschien nog niet zo groot, mijn honger des te meer. En wat waren ze heerlijk. Met jam en slagroom omdat we geen clotted cream hadden. Het was de perfecte middag met goed gezelschap, lekker eten, iets teveel drank en heel veel lachen. Als ik de foto’s terugzie ben ik weer helemaal terug bij dat meer.


Na die middag heb ik nog een paar keer scones gegeten, maar altijd gemaakt door een ander. Het kon dus niet uitblijven dat ik die prachtige driehoekjes zelf eens zou maken. Met stukjes chocolade. Gewoon, omdat het kan.


Om deze scones te maken, gebruikte ik een keukenmachine. De belangrijkste reden hiervoor is dat de boter dan goed koud blijft en het deeg daardoor het lekkerst. Maar ook zonder keukenmachine kan je dit deeg prima maken. Dan is het gewoon een kwestie van snel werken en hopen dat je koude handen hebt.


Recept aangepast van joyofbaking.com
Ingrediënten:
  • 260 gram bloem
  • 50 gram suiker
  • 1 ¼ theelepel bakpoeder
  • ¼ theelepel baksoda
  • ¼ theelepel zout
  • 113 gram boter, zo koud mogelijk, in blokjes
  • 90 gram pure chocolade, gehakt
  • 1 theelepel vanille extract of het merg van 1 vanillestokje
  • 160 ml karnemelk
Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Doe de bloem, suiker, bakpoeder, baksoda en zout in de keukenmachine en meng dit kort door. Voeg vervolgens de boter toe en laat de keukenmachine draaien tot het deeg kruimelig wordt. Voeg vervolgens de vanille en de karnemelk toe en meng.
  • Leg het deeg op een met bloem bestoven werkbank en kneed hier snel de chocolade doorheen. Als het droog te nat is, voeg dan nog wat bloem toe. Als het te droog is, nog wat karnemelk.
  • Plet het deeg met je handen tot een schijf van ongeveer 18 cm doorsnee is, en zo’n 3,5 cm dik. Snijd deze schijf in 8 punten.
  • Leg de 8 punten op een met bakpapier bekleedde bakplaat en kwast hier nog wat karnemelk overheen. Bak de scones goudbruin in 15 tot 20 minuten. Test of ze gaar zijn door een tandenstoker in het midden van een scone te prikken. Als deze er droog uit komt, zijn ze klaar.
  • Serveer deze scones met clotted cream (o.a. te vinden bij Jumbo) en jam. Je kan in plaats van clotted cream ook roomboter, mascarpone of roomkaas gebruiken.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...