8 januari 2012

Draadjesvlees

Volgens mij is draadjesvlees zo’n gerecht dat je over de hele wereld in verschillende varianten kan vinden. Het principe van grote stukken vlees in vocht zo gaar laten pruttelen dat het uit elkaar valt is in ieder geval iets wat ik al in veel landen heb gezien. De Indonesische smoor bijvoorbeeld, maar ook de Engelse Beef Stew, de Franse boeuf bourgignon en ga zo maar door. Maar draadjesvlees klinkt toch het leukst.


Vroeger was ik nooit echt fan van draadjesvlees maar met de jaren groeide mijn waardering voor dit gerecht. Eigenlijk is het perfect comfort food zonder heel erg vet te zijn. Bovendien past het perfect bij dit seizoen. Het regenachtige weer is een perfecte achtergrond voor dit gerecht. Glas rode wijn erbij, en klaar ben je. Daarom vandaag dit recept, zoals mijn moeder het vroeger maakte. En nog steeds maakt, trouwens.



Voor 4 personen
Ingrediënten:
  • 500 gram runderlappen/sukadelappen, eventueel in niet te kleine stukken gesneden.
  • 3 grote uien, grof gesnipperd
  • 50 gram boter
  • 2 eetlepels bloem
  • 1 blikje tomatenpuree
  • Zout/peper naar smaak
  • 500 ml water
  • 3 gedroogde laurierblaadjes

Bereiding:
  • Kruid het vlees met zout en peper. Braad vervolgens het vlees aan in de boter. Voeg gesnipperde ui toe en bak ook deze even mee.
  • Voeg 2 eetlepels bloem en de tomatenpuree toe en bak dit een minuutje mee tot de bloem gaar is. Giet hier halve liter water op en voeg eventueel wat bier of wijn toe. Voeg laurierblaadjes toe en laat minstens 4 uur op laag vuur sudderen. Langer mag. Voeg, als de jus te dik wordt of het vlees dreigt aan te branden, nog wat water toe.
  • Dit is heerlijk met aardappelpuree, maar wij eten dit graag met pasta. Eet het met wat je lekker vindt dus. Ik kan me dit ook heel goed voorstellen met knapperig vers stokbrood.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...