29 januari 2012

Kimchi voor mijn schoonvader

Mijn lieve schoonvader was vorige week jarig. Deze verjaardag was erg bijzonder, want het was nogal een jaar. Hij heeft 2 hartaanvallen gehad maar heeft zich er doorheen gebikkeld en fietst, eet en werkt zich weer richting een gezond lijf. Ik ben heel erg trots op hoe hij die omslag heeft kunnen maken. Deze verjaardag was dan ook extra feestelijk.


Met cadeautjes doe je deze man niet echt een groot plezier. ‘Ik ben gewoon blij dat je erbij bent’ zegt hij dan. Lief, maar ik weiger met lege handen aan te komen. Dus wilde ik iets lekkers voor hem maken. En wetende dat mijn schoonvader gek is op pittig eten (hij eet rustig 3 rode pepertjes, zo uit het vuistje) had ik wel een leuk idee. Kimchi! Dit is een Koreaans gepekeld groentegerecht dat vaak geserveerd wordt als bijgerecht. Maar het wordt ook gebruikt om andere gerechten meer smaak te geven, net zoals sambal.



Het was leuk om te zien dat mijn schoonvader zo blij was met een zelfgemaakt cadeau. Dus ken je iemand die van pittig eten houdt? Kimchi is een prima cadeautje!



Dit recept komt van Kok Robin
Ingrediënten:
  • 3 el zout
  • 1 tl zout
  • 1,4 L water (ja, 1400 ml)
  • 9 ons Chinese kool (1 gemiddelde Chinese kool)
  • 6 lente-uitjes, julienne1,5 el geraspte gember
  • 2 el Koreaans peperpoeder voor Kimchi
  • 1 tl suiker
Bereiding:
  • Was de Chinese kool en snij ‘m in stukken van 5 bij 5 cm. Leg de kool in een aardewerken of plastic kom.Los de 3 lepels zout op in de 1,4 L water. Giet de pekel over de kool. Leg er een bord met iets zwaars op zodat het naar beneden wordt gedrukt en laat 12 uur buiten de koelkast staan. Ik gebruikte hiervoor een zware pan gevuld met water. Het bord zal op een gegeven moment onder water staan omdat de kool zal slinken.
  • Giet de kool af, maar bewaar het pekelwater.
  • Voeg lente-ui, gember, peperpoeder en suiker toe en zoveel van het pekelwater als nodig is om de kool onder water te zetten. Doe de rest van het pekelwater in een plastic zak die je dichtknoopt en bovenop de kool legt.
  • Zet dit 3 tot 6 dagen op een koele plek (niet warmer dan 20° C) weg, maar niet in de koelkast, want het fermentatieproces moet wel zijn gang kunnen gaan.
  • Proef af en toe en als ie goed is doe je de deksel er goed op zet je het in de koelkast. Daarin blijf het nog maanden goed.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...