12 januari 2012

Bratapfel uit de römertopf

Lieve vriendin Melissa (de maker van de header van deze site) kreeg laatst een cadeaupakket. Een soort kerstpakket, maar dan anders. Er zat een aantal leuke dingen in voor haarzelf, maar ze besloot mij ook blij te maken met een aantal cadeautjes uit het pakket. Namelijk een römertopf speciaal om bratapfel in te maken. En met dit schattige aardewerken appeltje kon ik natuurlijk niet anders dan meteen het recept maken dat er bij in het doosje zat.


Normaal gesproken serveer je bratapfel met ijs of met vanillesaus. Nu vind ik het veel te koud voor ijs dus dat ging sowieso niet gebeuren. Vanillesaus was een optie, maar ik kreeg van Melissa bij deze römertopf ook nog een flesje romige appellikeur. Deze vond dan ook snel de weg naar de bratapfel en ik moet zeggen: het was heerlijk. Al kan ik me voorstellen dat vanillesaus stiekem nog lekkerder is. Better luck next time, I guess.



Bij het gebruik van een römertopf is het belangrijk dat deze vochtig gemaakt is. Ik heb de mijne dus een kwartiertje ondergedompeld in water om ervoor te zorgen dat hij niet uit elkaar zou barsten. Om dezelfde reden moet een römertopf in een koude oven gezet worden. Let er ook op dat je de römertopf niet gelijk uit de oven op een koude aanrecht zet.


Ingrediënten:
  • 1 middelgrote appel
  • 2 theelepels rozijnen
  • 2 theelepels rum
  • 1 eetlepel amandelen
  • Een snufje kaneel
  • Een schepje suiker
  • 2 theelepels boter

Bereiding:
  • Meng de rozijnen met de rum en laat deze even weken. Was de appel en verwijder het klokhuis.
  • Hak de amandelen en meng deze, samen met de kaneel, door de rozijnen en de rum.
  • Doe een schepje suiker onderin de römertopf. Leg de uitgeholde appel hier op. Vul de appel vervolgens met het amandelmengsel.
  • Leg de boter bovenop de appel en sluit de römertopf met het deksel.
  • Zet de römertopf in een koude oven. Stel de temperatuur van de oven in op 210 graden en laat 30 tot 35 minuten bakken.
  • Haal de römertopf uit de oven. Serveer de gevulde appel op een warm bord. Overgiet de appel met de gesmolten boter die eventueel nog onderin de römertopf ligt. Serveer met vanillesaus of, zoals ik dus deed, met romige appellikeur. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...