1 november 2013

Coca colakip

Het principe van koken met cola is niet nieuw. Ik heb Nigella al eens een ham in cola zien bereiden en dat was slechts het begin. Nu ben ik geen groot hamliefhebber, maar ik wilde wel eens iets met kip proberen. Ik kwam uiteindelijk uit bij een recept van Janneke Vreugdenhil. Zij beloofde mij een plakkerige, zoete, stroperige traktatie. Ik was om.

Omdat ik helemaal voor me zag dat ik de kip in een wrap ging stoppen, heb ik het recept iets aangepast. Maar als je gewoon de drumsticks of kippenpoten in zijn geheel wilt eten, dan kan dat natuurlijk ook. 



Recept van Janneke Vreugdenhil uit nrc.next, 31 december 2009
Ingrediƫnten:
  • 1 kilo drumsticks of kippenpoten
  • grof zeezout
  • 200 g bruine basterdsuiker
  • 8 eetlepels tomatenketchup
  • 4 eetlepels gladde, scherpe mosterd
  • 600 ml Coca Cola (geen Cola light!)

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 175 C. Doe de kip in een ovenschaal. Bestrooi de kip met zout en met de suiker. Roer de ketchup en mosterd los met 100 ml cola. Smeer de kip hiermee in.
  • Giet de rest van de Cola erbij, tot de drumsticks bijna onderstaan. Bak een uur of 2 in de oven, tot de saus is ingedikt tot een dikke stroop en de kip door en door gaar.
  • Haal de kip uit de saus en laat afkoelen. Pluk het vlees van de botten en doe dit in een koekenpan. Bak dit op hoog vuur aan om het vlees wat extra te karameliseren. Voeg dan nog wat van de saus toe om er een lekker klef geheel van te maken. Serveer op tortillawraps met wat coleslaw of een andere frisse salade.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...