4 november 2013

Pompoenstoofpotje met chorizo en linzen

De herfst. Ineens was hij er. Van 23 graden eind oktober, gingen we in hele korte tijd over naar kou, regen en grijze luchten. Kortom: weer voor stoofpotten en pompoen. Bij voorkeur samen. Want pompoenen zijn zo fijn in een stoofpot. Ze zijn zoet maar niet té, blijven lekker stevig en geven een prachtige kleur aan je gerecht.

Toen ik bij de supermarkt pompoenen zag liggen, nam ik er gelijk één mee. Ik had nog geen idee wat ik ermee ging doen, tot ik toevallig dit recept tegenkwam in Allerhande. Met een paar kleine aanpassingen verscheen hij dan ook al snel op tafel. Dit stoofpotje is niet moeilijk om te maken, heel erg smaakvol en de volgende dag ook nog heerlijk als lunch. Kijk alleen wel uit met het snijden van de pompoen, want die dingen zijn hard. En voor je het weet, snijd je in je vingers. Ik type dit met een prachtige Jip en Janneke-pleister om, dus ik spreek uit ervaring. 



Ingrediënten:
  • 850 g flespompoen
  • 250 g chorizo in plakjes
  • 2 uien in halve ringen
  • 2 tl paprikapoeder
  • 2 tenen knoflook, fijngesneden
  • 1 blikje tomaten-puree 
  • 1 potje gegrilde rode paprika's, in stukjes
  • 350 ml kippenbouillon 
  • 150 ml witte wijn
  • 1 blik linzen, uitgelekt en afgespoeld

Bereiding:
  • Halveer de pompoen, verwijder de zaden en snijd de pompoen in blokjes.
  • Bak de chorizo in een gietijzeren pan zonder olie of boter op middelhoog vuur goudbruin en krokant. Schep uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier. Laat het bakvet in de pan. Bak hierin de ui met de paprikapoeder 3 minuten op middelhoog vuur.
  • Voeg de tomatenpuree toe en bak 2 minuten mee. Voeg de knoflook, paprika, pompoen, bouillon en wijn toe. Roer door en breng aan de kook.
  • Leg de deksel schuin op de pan en laat op laag vuur in 25 min. gaar stoven. Schep regelmatig om. Voeg de linzen na 15 min. toe. Controleer na 20 min. of de pompoen gaar is. Voeg de chorizo toe en laat nog een minuutje doorwarmen. Lekker met knapperig brood op gebakken aardappeltjes.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...