6 november 2013

Appelboter

Op verschillende Amerikaanse sites zag ik het al voorbij komen: appelboter. Een supergeconcentreerde, ingekookte appelmoes die lekker is op brood, over ijs of in je yoghurt. Maar alle recepten die ik zag, werden gemaakt in een slowcooker. Die staat nog op mijn verlanglijstje, dus moest ik iets anders verzinnen. Gelukkig verscheen er op howsweeteats.com een recept voor appelboter die je gewoon op het fornuis kunt maken.

Het resultaat is erg lekker. Een soort appelmoes 2.0. Zeker iets wat ik vaker ga maken. Al laat ik het dan wel nog verder inkoken. 



Ingrediënten:
  • 4 appels, ontdaan van klokhuis en blokjes (de schil mag blijven)
  • 75 ml troebele appelsap
  • 60 ml honing
  • ½ tl kaneelpoeder
  • Snufje zout

Bereiding:
  • Doe alle ingrediënten in een steelpan. Zet het vuur aan en laat het mengsel zachtjes koken tot de appels uit elkaar vallen, ongeveer 45 minuten.
  • Zet de staafmixer in het mengsel om het helemaal glad te maken. Zet de pan terug op het vuur, en laat zachtjes inkoken tot het mengsel er goed gekarameliseerd uitziet en de gewenste dikte heeft. Doe het mengsel heet in een gesteriliseerde pot, doe het deksel er op en laat afkoelen. Bewaar in de koelkast, maximaal 1-2 weken.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...