22 november 2013

Speculaasbrokken

Sinterklaas is in het land, en dat betekent dat we weer speculaas eten. Nu ben ik daar gek op, maar vreemd genoeg had ik het nog nooit zelf gemaakt. Dat kon natuurlijk niet zo blijven, dus ben ik de keuken in gegaan.

Ik moet zeggen: ik snap niet waarom ik mijn speculaas al die jaren gekocht hebt. Het deeg is, zeker als je een keukenmachine hebt, zo gemaakt en omdat je toch brokken maakt hoeft het ook geen speciaal vormpje te hebben. Gewoon in een mooie plak op de bakplaat en klaar ben je. Zolang hij maar overal even dik is. 



Ingrediƫnten:
  • 300 gram bloem
  • 150 gram donkere basterdsuiker
  • 4 el speculaaskruiden
  • Snufje zout
  • 175 gram roomboter, in blokjes
  • Optioneel: amandelschaafsel

Bereiding:
  • Kneed een glad en soepel deeg van de bloem, basterdsuiker, speculaaskruiden, zout en roomboter. Voeg eventueel wat water toe als het deeg te droog is. Ik heb zelf 2,5 eetlepel water toegevoegd. Je kan het deeg trouwens ook in de keukenmachine maken. Verpak het deeg in folie en laat een halfuur rusten in de koelkast.  
  • Verwarm de oven voor op 175 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier en rol hierop het deeg uit. De lap moet tussen de 0.5 en 1 cm dik zijn. Het belangrijkst is dat hij overal even dik is. Druk eventueel nog wat amandelschaafsel of hele amandelen in het deeg. 
  • Bak de speculaas in ongeveer 35 minuten gaar. Haal uit de oven en laat afkoelen. Breek in gelijke stukken. Bewaren in een luchtdichte trommel, anders wordt het erg snel zacht.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...