29 november 2013

Chocolade-bitterkoekjestulband

Zomaar ineens had zich een nieuwe bakvorm in mijn keuken gevestigd. Echt, heus, ik had er niks mee te maken. (Dat is tenminste het verhaal dat ik erbij bedacht heb om te voorkomen dat er straks iemand langskomt die me moet helpen met mijn verzameldrang.) En een nieuwe bakvorm, vraagt om een nieuw recept.

Ik wilde een bijzonder recept. Iets anders dan de geijkte citroentulband. Gek genoeg vond ik een recept naar wens in Allerhande. Wel een beetje aangepast, maar de basis komt daar vandaan. Deze tulband is heerlijk zoet, klef en vooral vreselijk smaakvol. Zeker de moeite waard om te maken. 



Ingrediënten:
  • 250 gram bitterkoekjes, in stukjes (scheuren is het makkelijkst)
  • 175 ml koffie, afgekoeld
  • 200 g pure chocolade, in stukjes gehakt
  • 250 g boter, op kamertemperatuur
  • 250 g witte basterdsuiker
  • 1 tl vanille extract
  • 5 eieren
  • 250 g zelfrijzend bakmeel
  • Snufje zout
  • poedersuiker

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 175 °C. Doe de bitterkoekjes in een kom en besprenkel met de koffie. Laat 10 min staan. Dit is een heel nat en rommelig mengsel, maar dat hoort. Maal de chocolade fijn in de keukenmachine. Voeg de bitterkoekjes met de koffie toe en maal fijn.
  • Doe de boter in een kom. Voeg de suiker toe en klop met een mixer tot een luchtig mengsel. Voeg een voor een de eieren toe. Voeg pas een volgend ei toe als het vorige helemaal is opgenomen. Meng met het laatste ei ook de vanille mee. Zeef bakmeel en zout boven het mengsel en spatel luchtig door het beslag. Meng het chocolademengsel er snel maar voorzichtig door.
  • Schep het beslag in de tulbandvorm en dek deze losjes af met aluminiumfolie. Bak de tulband ca. 1 uur in het midden van de oven. Verwijder na 30 min. de folie. Controleer na 50 min. met een satéprikker of de cake gaar is. Als de prikker schoon uit de cake komt, is de cake gaar.
  • Neem de tulband uit de oven en laat 10 min. afkoelen in de vorm. Zet een plat bord of schaal omgekeerd op de tulbandvorm en keer om, zodat de cake uit de vorm komt. Laat in 1 uur en 30 min. volledig afkoelen. Bestrooi voor het serveren met poedersuiker.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...