2 juli 2012

Dahl met zoete aardappel en spinazie

Als ik naar mijn favoriete gerechten kijk, gaat mijn voorkeur uit naar smeuïg. Rijke sauzen, romige schotels en borden pasta met gesmolten kaas. Helaas betekent dat vaak ook gerechten met veel vet, slagroom, boter, mayonaise of olie. Dus eet ik graag wat magerder. Alleen betekent dit vaak gerechten zonder saus of een saus op basis van tomaten. En hoewel dit ook erg lekker kan zijn, bevredigt het vaak toch niet helemaal mijn behoefte.

Dit recept is echter anders. Het is namelijk vrij van toegevoegde vetten, veganistisch, ontzettend gezond maar ook vreselijk lekker smeuïg. Bovendien is het een eenpansgerecht dus je bespaart jezelf ook nog eens een hoop afwas.

Er zit trouwens echt spinazie in dit gerecht, maar dat vergat ik er deze keer aan toe te voegen.



Voor 2 personen, aangepast van BBC Good Food
Ingrediënten:
  • 100 gram gedroogde groene linzen
  • 500 ml groentenbouillon
  • 1 ui, zeer fijn gesneden
  • 1 teen knoflook, fijn gesneden
  • 2 tomaten, in blokjes
  • ½ theelepel kurkuma
  • 1 theelepel garam masala
  • 1 rood pepertje, fijngehakt
  • 1 grote zoete aardappel/bataat, geschild en in kleine blokjes gesneden
  • 2 flinke handen vol verse bladspinazie

Bereiding:
  • Doe alle ingrediënten behalve de zoete aardappel en de spinazie in een pan. Zet het vuur aan en breng aan de kook. Laat 20 minuten pruttelen.
  • Voeg de in blokjes gesneden zoete aardappel toe. Laat nog eens 20-25 minuten pruttelen. Roer zo af en toe en zorg dat het niet te droog wordt in de pan. Proef of de linzen en de zoete aardappel gaar zijn.
  • Als alles gaar is, voeg dan de spinazie toe. Roer voorzichtig door de linzen en laat de spinazie een minuut of twee slinken. Serveer gewoon zo, of met naanbrood. Koud ook erg lekker, de volgende dag.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...