18 juli 2012

Arretjescake

Oudhollands. Nostalgisch. Jeugdsentiment. Wat woorden die ik te horen kreeg als het om arretjescake ging. En ik had er tot voor kort zelfs nog nooit van gehoord.

Het leek me een vreemd concept. Een soort botermengsel met cacao en koekjes dat qua textuur op een cake zou gaan lijken. Ik zag het niet gebeuren. Voor mij leek het gewoon een moeilijke versie van Rocky Road, zonder de marshmallows.

Oh wat vind ik het soms toch heerlijk om het mis te hebben.

Arretjescake lijkt qua textuur inderdaad heel erg op cake. Omdat het mengsel waar de koekjes in gaan niet van chocolade gemaakt is, maar op basis van boter, zuigen de koekjes te boter op en worden ze zacht. En boterig. Een beetje zoals cake. Combineer dat met wat cacao en suiker en je hebt echt een fantastische cake. Of toetje, dit zou ook heerlijk zijn met een bolletje ijs. Maar wat ik het leukste vind van dit recept: je bent nog geen 5 minuten tijd kwijt om het te maken. Gebruik trouwens wel een fantastische kwaliteit roomboter, want dit maakt of breekt de smaak van je cake. Ik houd van Lurpak.


Ingrediënten:
  • 250 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 3 eetlepels vanillevla
  • 5 eetlepels cacaopoeder
  • 250 gram boter
  • 225 gram biscuitjes

Bereiding:
  • Bekleed een cakeblik met plastic folie. Laat deze overlappen zodat je ook de bovenkant kan bedekken.
  • Klop de suiker met de vanillevla en cacaopoeder tot een glad maar stevig mengsel. Smelt de boter in een pannetje tot deze goed warm is, maar niet bruin. Hoe warmer de boter nu, hoe beter het mengen straks zal gaan.
  • Breek de biscuitjes in stukken van verschillende formaten. Meng de gesmolten boter in 2 delen door het suikermengsel heen. Het zal in eerste instantie niet willen mengen, maar houd vol. Als de boter volledig opgenomen is, doe je de biscuitjes door het mengsel. Werk snel en zorg dat alle biscuitjes voorzien zijn van een dun laagje.
  • Giet het mengsel in het cakeblik. Duw aan met een spatel om het glad te strijken. Bedek de bovenkant met plasticfolie en druk nog even flink aan om een stevige cake te krijgen. Laat de cake zeker 6 uur opstijven in de koelkast.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...