9 juli 2012

100 Foods: Chicken and Waffles

Chicken and waffles. Kip en wafels? Nee, dat kan het niet zijn. Dit is vast een naam voor een ander gerecht. Iets wat er net zo uitziet of zo. Even Googlen. Oh. Wel kip met wafels dus. Gefrituurde kip met wafels. En maple syrup. Ja ja. Hmm. Nou ja, dat lijstje moet af, dus kom maar op.

Eerlijk is eerlijk, toen ik met de bereiding van mijn chicken and waffles bezig was, kon ik me echt niet verheugen op het eindresultaat. Ik bedoel, krokant gefrituurde kip met zout, peper, knoflook en kerriepoeder vind ik heerlijk. En luchtige wafels met een beetje suiker in het beslag ook. Maar samen? En dan ook nog met esdoornsiroop? Nee. Ik ging dan ook niet hoopvol aan tafel zitten.

Om maar gelijk in het diepe te springen steek ik een grote hap in mijn mond. Wafel, kip, esdoornsiroop, allemaal tegelijk. En ik begin te kauwen. Hmm, typisch. Nee, niet vies. Zelf best aangenaam. Wat zeg ik? Eigenlijk gewoon heel erg lekker. Voor ik het weet, is mijn bord leeg.

Op de een of andere manier klopt dit gerecht. Het is zout en zoet. Knapperig en zacht. Kruidig en luchtig. Ik vind het in ieder geval meer dan terecht dat dit op de 100 Foods lijst staat. Gezond is het niet, licht ook niet en het is absoluut niet iets waar je elke dag mee moet ontbijten. Maar zo heel af en toe is dit echt wel heel erg lekker.

Esdoornsiroop koop je bij de natuurwinkel, maar honing of stroop, of een mengsel van die twee, is ook lekker. Ik heb trouwens geen wafelijzer, dus heb ik een wafelbeslag gemaakt en dit in de koekenpan gebakken. Ziet er minder leuk uit natuurlijk, maar ik ga geen wafelijzer kopen voor één recept.



Voor 2-3 personen
Ingrediënten:
Voor de wafels
  • 1 ei
  • 125 gram bloem
  • 200 ml melk
  • 60 ml zonnebloemolie
  • 10 gram suiker
  • 7 gram bakpoeder
  • Snufje zout
  • ½ theelepel vanille extract
Voor de kip
  • 1 kipfilet
  • Zout en peper naar smaak
  • ½ theelepel kerriepoeder
  • ½ theelepel knoflookpoeder
  • Bloem om te paneren
  • 1 ei
  • Paneermeel/broodkruim/panko om te paneren
  • Olie om in te frituren
  • Esdoornsiroop

Bereiding:
  • Begin met de wafels. Meng alle ingrediënten voor de wafels tot een glad beslag. Bak deze in een wafelijzer of een koekenpan tot de wafels aan beide kanten goudbruin zijn. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van je wafelijzer. Invetten is niet nodig, er zit al genoeg olie in het beslag.
  • Verwarm je frituurvet tot 180 graden. Snijd de kipfilet in lange repen. Kruid ze met zout, peper, kerriepoeder en knoflookpoeder. Haal de kipreepjes dan door de bloem, daarna door het ei en tenslotte door de panko tot ze mooi egaal bedekt zijn.
  • Frituur de kip tot deze goudbruin en gaar is, zo’n 5-8 minuten, afhankelijk van hoe dik de kipreepjes zijn.
  • Serveer de kip bovenop de wafels en overgiet met zo veel esdoornsiroop als je zelf lekker vindt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...