31 december 2011

Vanille extract

Ik heb het nog niet heel erg laten zien op deze website maar ik ben gek op bakken. Koken vind ik fantastisch om te doen maar bakken is mijn passie.


Iedereen die bakt, kent het probleem van vanille extract. In de supermarkt is het niet te vinden. Daar staat alleen vanille essence en dat is rotzooi. Wordt gemaakt van kruidnagel en houtafval. Niet gebruiken dus. Maar vanille extract van echte vanillestokjes is duur, en losse vanillestokjes zijn helemaal niet te betalen als je vaak en graag bakt. Bovendien zijn de stokjes uit de supermarkt vaak uitgedroogd en smaakloos. Dus wat dan?

Ik heb de oplossing gevonden. Zo heb ik via ebay een verkoper van vanillestokjes gevonden die 40 stokjes naar Nederland stuurt voor nog geen 15 euro inclusief verzending. Goede vanille, ook nog eens. Vacuümverpakt. En met een flinke fles wodka maak je daar zelf extract van. (Update: de verkoper is niet meer actief op eBay. Ik heb een nieuwe verkoper gevonden waar ik zelf nog geen ervaring mee heb, maar die op basis van de feedbackscores op eBay wel het proberen waard is: klik hier)

Ingrediënten:
  • 1 liter goedkope wodka. Echt, koop hier geen duur merk voor. Ik heb Gall & Gall huismerk gekocht en dat is prima.
  • 30 vanillestokjes. Ja, dat is veel.
  • Zo’n 6 weken geduld.

Bereiding:
  • Giet ongeveer 100 ml wodka uit de wodkafles. Bewaar dit.
  • Snijd de vanillestokjes in stukjes van 1 centimeter. Je hoeft de vanillestokjes niet in de lengte doormidden te snijden. Het is een hoop extra werk en het heeft geen invloed op de smaak. Maar als je het toch graag doet, ga je gang.
  • Stop de stukjes in de wodkafles. Vul de fles bij met de wodka die je er eerder uit gegoten hebt. Zorg ervoor dat er een klein beetje lucht in blijft, want je wilt goed kunnen schudden. De wodka die nu nog over is, kun je opdrinken. Of iets anders leuks mee doen.
  • Nu is het een kwestie van geduld en elke dag even schudden. Zorg er wel voor dat je de fles op een koele, donkere plek bewaart. Na 6 weken heb je vanille extract. De wodka is verkleurd van doorzichtig naar donkerbruin en als je de fles open doet ruik je de heerlijke geur van vanille. Ik heb hier nu nog geen foto van, maar over 6 weken zal ik deze post even updaten met een foto.

Duur?
Ik kan me voorstellen dat dit duur lijkt. Maar laten we even een rekensommetje maken. Het goedkoopste echte vanille extract dat ik heb kunnen vinden is ongeveer 6,25 euro voor 118 ml. Verzendkosten niet meegerekend zou dit voor een liter ongeveer 53 euro kosten. Voor deze fles wodka betaalde ik 12 euro en voor 30 vanillestokjes ongeveer 11,25 euro inclusief verzending. Samen is dit dus minder dan 24 euro voor een liter vanille extract. Bovendien kun je deze fles bijvullen. Als je namelijk elke keer de fles bijvult met wodka als er ongeveer een kwart uit is, kan je zomaar jaren met een fles doen. De vanillestokjes blijven namelijk smaak afgeven. Het is niet zo dat deze fles over 20 jaar nog in je kast staat, maar een jaar of 3 moet lukken als je het niet dagelijks gebruikt.

Dit is trouwens ook erg leuk als cadeau voor iemand die graag bakt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...