17 december 2011

Quinoa

In mijn recept van gisteren vertelde ik dat ik de tumis kool at met quinoa. Nu kan ik me voorstellen dat niet iedereen weet wat dat is, dus leek het me leuk om daar vandaag iets meer over te vertellen.


De quinoa die wij eten is eigenlijk het zaad van de quinoa plant die voornamelijk in de Andes voorkomt. Het is een plant die lijkt op een graan maar dit niet is. Quinoa is dus glutenvrij, wat fijn is voor mensen die hier intolerant voor zijn.

De smaak van de zaden laat zich het beste omschrijven als licht nootachtig en met een knapperige bite.



Het leuke van quinoa is dat het een van de weinige plantaardige bronnen van een complete proteïne is. Ik zal hier nu niet te diep op in gaan, maar het komt er op neer dat het een goede vervanger van vlees is als het op eiwitten aankomt. Dit graan is dus fantastisch in een vegetarisch of veganistisch dieet. Maar ook als je wel vlees en vis eet, is dit een heerlijke toevoeging aan je menu. Quinoa is namelijk rijk aan verschillende vitaminen en mineralen, zoals calcium en ijzer. Ook is het rijk aan vezels. Kortom, quinoa is hartstikke gezond.

Wat ik zelf zo leuk vind aan quinoa is de veelzijdigheid van dit product. De meest gebruikelijke manier om het te eten is in plaats van rijst of couscous. Dus alle gerechten die je met rijst of couscous eet, zou je ook met quinoa kunnen eten. Maar ook in maaltijdsalades is quinoa een lekkere toevoeging. Daarnaast is quinoa heerlijk door de yoghurt, bijvoorbeeld in plaats van muesli. Kook de quinoa de avond van tevoren, en roer ’s ochtends een paar eetlepels van door je yoghurt. Wat fruit er doorheen en je hebt een fantastisch ontbijt. Ook kun je de quinoa verwerken tot meel. Op die manier kun je er allerlei glutenvrije koekjes en dergelijke mee bakken.



Quinoa is te koop bij natuurvoedingswinkels. Daarnaast verkoopt Lassie tegenwoordig ook quinoa, al ben ik dit alleen nog bij Albert Heijn tegengekomen. Deze quinoa is erg lekker en helemaal biologisch. De bereiding is simpel: een kwestie van even afspoelen, 5 minuten laten koken en dan 10 minuten laten staan met de deksel op de pan.

Heb jij wel eens quinoa op?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...