13 december 2011

Chocolate chip cookies

Als je mij zou vragen waar je mij het grootste plezier mee doet qua zoetigheid, dan is het toch de chocolate chip cookie. Maar dan niet de koekjes zoals je die in het schap van de supermarkt vindt. Nee, die zijn me te hard, te droog en te volgestopt met conserveringsmiddelen. Ik hou van homemade chocolate chip cookies, in goed Nederlands. Licht knapperig van buiten, zacht en chewy van binnen en met grote stukken pure chocolade. Oh, en ik hou van grote koekjes. Koeken dus eigenlijk. Van die dingen die ongeveer zo groot zijn als je hand. En laat ik daar nu net een recept voor hebben!


De bruine suiker geeft deze koekjes een heerlijk caramelachtige smaak. Door gewoon een goede reep pure chocolade in grove stukken te hakken bepaal je zelf hoeveel chocola er in een hap zit. Natuurlijk kun je ook melk- of witte chocolade gebruiken. Ook kun je allerlei soorten noten aan dit recept toevoegen. (Macadamia, anyone?)


Deze chocoladekoekjes zijn verslavend, dus wees gewaarschuwd. Overigens haalde ik 8 grote koeken uit dit deeg. Vind je dit nu te grote koeken (wat ik me heel goed voor kan stellen), maak ze dan gewoon wat kleiner en verkort de baktijd enigszins.



Recept aangepast van Joy of Baking

Ingrediënten:
  • 115 gram boter
  • 75 gram suiker
  • 80 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 1 ei
  • 1 theelepel vanille extract (geen essence)
  • 150 gram bloem
  • 1/2 theelepel baking soda (wordt verkocht bij drogisterijen als zuiveringszout)
  • Mespunt zout
  • 150 gram in stukken gehakte pure chocolade
Bereiding:
  • Verwarm de oven voor tot 190 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier of een siliconen bakmatje.
  • In een grote kom, meng de boter en de 2 verschillende suikers samen tot het luchtig geklopt is. Klop hier daarna het ei doorheen. Voeg vanille extract toe en meng nogmaals.
  • Voeg bloem, baking soda en zout toe en meng. Voeg halverwege het mengen ook de pure chocolade toe en meng tot je een deeg hebt waarin de chocolade goed is verdeeld. Stop met mengen zodra alle bloem is opgenomen, anders krijg je taaie koekjes.
  • Optioneel: als het deeg te zacht is om balletjes van te maken, laat het dan een halfuurtje opstijven in de koelkast.
  • Verdeel het deeg in 8 delen en rol hier balletje van. Je kan hier eventueel ook een ijsschep voor gebruiken. Leg de deegballetjes op de bakplaat. Geef het deeg de ruimte, want de koeken lopen behoorlijk uit.
  • Bak de koekjes zo’n 12-15 minuten of tot de randjes goudbruin zijn.
  • Laat de koekjes afkoelen op de bakplaat tot ze stevig genoeg zijn om te verplaatsen. Laat eventueel verder afkoelen op een rooster. 

Deze koekjes zijn, mits luchtdicht verpakt, een paar dagen houdbaar. Als je tenminste de zelfbeheersing hebt om ze niet allemaal binnen één dag op te eten natuurlijk.


Wat is jouw favoriete koekje?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...