8 december 2011

Melitzano salata

Als klein meisje gingen wij met enige regelmaat eten bij een Grieks restaurant in de buurt. We kenden de eigenaar, dus dan kom je daar al snel wat vaker. Het gerecht dat ik toen altijd bestelde was de melitzano salata. Wat vreemd was, want dit is een auberginesalade en ik had in die tijd een diepgewortelde hekel aan aubergines.



In de jaren die volgden heb ik bij vele Griekse restaurants gegeten en dus ook vele varianten van de melitzano mogen proeven. Het is grappig om te merken hoeveel verschil hier in kan zitten. De een is heel romig, de ander wat meer aan de zure kant. Ik heb varianten geproefd met hele kleine stukjes walnoot er in (wat overigens heerlijk was) en zelfs versies waar een flinke lepel mayonaise doorheen zat. Niet alles was een even groot succes.



Gek genoeg had ik in mijn hoofd zitten dat melitzano salata heel moeilijk te maken is. Gelukkig bracht een rondje Google mij op andere gedachten en voor ik het wist, stond ik in de keuken. Het resultaat was echt heerlijk.



Ben jij (nog) geen held in de keuken? Probeer dan dit recept eens. Het is ontzettend makkelijk en je maakt indruk op je vrienden/partner/familie als je dit op tafel zet.



Ingrediƫnten:
  • 1 grote aubergine
  • 1 teentje knoflook
  • 2-3 eetlepels olijfolie
  • 1-2 theelepels appelciderazijn (witte wijnazijn kan ook)
  • zout en peper naar smaak

    Bereiding:
    • Verwarm de oven voor op 200 graden
    • Prik aubergine rondom in met een vork zodat de stoom uit de aubergine kan ontsnappen
    • Leg aubergine op het rooster in de oven en laat 45-60 minuten gaar worden. Het vel moet verschrompeld en droog aanvoelen en het vruchtvlees moet zacht zijn. 
    • Ontvel de aubergine en plaats het vruchtvlees in de keukenmachine. Voeg hier de knoflook, olijfolie en azijn aan toe. 
    • Pureer de aubergine tot deze helemaal fijn is. Proef of er meer olijfolie of azijn bij moet en maak af met zout en peper. 
    Deze salade is heerlijk als voorgerecht met een plakje (geroosterd) brood erbij, maar kan ook bij de borrel op een cracker geserveerd worden.

    Dit is overigens slechts het basisrecept. Als je wilt kun je hier nog stukjes walnoot doorheen mengen, feta mee pureren of een rood pepertje voor wat extra pit. En heb je geen keukenmachine? De staafmixer werkt ook prima. 

    Kali Orexi! (Eet smakelijk!)

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...