16 december 2011

Tumis Kool

Mijn vriend is half Indonesisch. En daar zitten voordelen aan. Buiten het feit dat hij natuurlijk om duizend redenen de liefste, leukste, knapste en geweldigste is (ja, ik stop al), heeft hij er ook voor gezorgd dat ik in een Indonesische schoonfamilie terechtkwam. En dat is fijn. Want potverdorie, die mensen weten wat lekker eten is! Waar de Indische rijsttafel eerst een luxe was die één keer per jaar bij toko Mitra in Utrecht gehaald werd, is het nu een heerlijkheid die meerdere keren per jaar voorbij komt bij verjaardagen en partijen. Om niet te spreken van de heerlijke gerechten die soms op een doordeweekse maandagavond op tafel verschijnen. Smoor, rendang, sajoer lodeh, atjar… Ik ben een gelukkig meisje.


Een aantal weken geleden serveerde mijn schoonmoeder overheerlijke tumis kool, wat, als ik het goed begrepen heb, zoveel betekent als gebakken kool. Zij maakte het met verse boerenkool van de markt. De grote bladeren waren heerlijk mals geworden in de saus op basis van santen (kokosmelk van een blok) en ik heb dan ook twee grote borden opgeschept. Gelukkig is dit gerecht supergezond en mager, dus ik doe maar net alsof dat niet erg was.


Uiteraard hebben mijn schoonouders door dat ik heel erg van koken en eten houd, dus besloot mijn schoonvader mij dit weekend een boek cadeau te doen. Het Indonesisch kookboek van A tot Z. Hij vertelde me dat dit de recepten zijn uit de streek waar zijn ouders vandaan komen en dat deze recepten precies zijn zoals zijn moeder ze ook maakte. Blij als een kind sloeg ik het boek open op een willekeurige pagina, en hier stond het recept voor tumis kool. Alsof het zo had moeten zijn. Ik kon het dan ook niet laten om gelijk met dit recept aan de slag te gaan.


Overigens gebruikt het originele recept 50 gram gepelde garnalen en mijn schoonmoeder hield het gerecht volledig vegetarisch. Ik besloot er kipfilet in te doen om het net iets vullender te maken.
 

Normaliter eet je dit met witte rijst. Ik at het met quinoa voor extra vezels, proteïnen en vitaminen. En omdat ik dat stiekem lekkerder vind.

Ingrediënten:
  • 500 gram gesneden kool (ik heb groene kool gebruikt, maar savooiekool of boerenkool is ook prima)
  • 1 kipfilet
  • 2 tenen knoflook
  • 1 rode Spaanse peper
  • 500 ml kokosmelk uit blik (of 500 ml water en ¼ blok santen)
  • 1 gesnipperde ui
  • 1 eetlepel olie
  • 2 theelepels ketoembar (korianderpoeder)
  • 1 theelepel trassie
  • zout naar smaak

Bereiding:
  • Vermeng de fijngesneden peper, ui en knoflook met de ketoembar, trassie en het zout en fruit dit mengsel, samen met de kipfilet, in de olie lichtbruin
  • Voeg de kool toe en roer deze door het kruidenmengsel. Laat enigszins slinken
  • Giet de kokosmelk over de kool en laat op laag vuur met deksel op de pan in ongeveer 20 minuten garen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...