21 december 2011

Guacamole


Hoewel ik geen groot liefhebber ben van de Mexicaanse keuken, ben ik wel groot fan van de guacamole. Deze saus is de perfecte combinatie van romig, pittig, kruidig en fris. Als het tenminste vers gemaakt is want die groene prut in een potje die voor guacamole door moet gaan, is wat mij betreft echt rotzooi. Dat spul kun je alleen gebruiken om muren mee te metselen. Just saying.

Gelukkig is guacamole zelf maken echt ontzettend makkelijk. Bovendien kun je deze saus maken zoals je hem zelf het lekkerst vindt. Ik hou zelf bijvoorbeeld van veel knoflook, ui en tomaat maar ik ken ook mensen die er alleen avocado en koriander in willen. Maak dus vooral je eigen variant van deze overheerlijke, romige saus.


Ingrediënten:
  • 2 rijpe avocado’s
  • 2 bosuitjes, in ringetjes
  • 1 middelgrote tomaat, in kleine blokjes
  • 2-3 theelepels citroensap
  • 1-2 tenen knoflook, geperst
  • 2 eetlepels sour cream
  • Chilipoeder (of, nog beter, een rood pepertje)
  • Zout en peper

Bereiding:
  • Schil de avocado. Dit is het makkelijkst door de avocado te halveren, de pit eruit te halen en vervolgens het vlees uit de schil te scheppen met een lepel. Het hoeft niet mooi, je gaat de boel toch prakken.
  • Voeg de bosuitjes, tomaat, knoflook, citroensap en eventueel het rode pepertje toe.
  • Prak dit mengsel tot elkaar tot de gewenste structuur. Ik heb het zelf graag vrij glad, maar als je het liever grof laat is dat ook prima.
  • Voeg sour cream en chilipoeder toe en roer dit door. Breng op smaak met peper en zout naar smaak.

Wij aten deze heerlijke saus bij een stel net zo lekkere quesedillas. Het recept hiervoor volgt morgen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...