26 december 2011

Filodeeg-fetahapjes

Ik hou van kaas. Allerlei soorten kaas. Hollands, Frans, Italiaans, Grieks, of uit welk ander land dan ook.

Ik hou ook van knapperig. Van dat gevoel als iets tussen je tanden in stukjes breekt. Het geluid dat je mes maakt als je iets knapperigs probeert door te snijden.

Dus knapperige dingen met kaas... Je snapt waar ik naartoe wil.



Filodeeg gevuld met een pittig fetamengsel is zo'n beetje mijn idee van hemel op aarde. Dat, en chocoladekoekjes zo groot als je hand maar daar heb ik al een recept voor. Dus ik zal me vanaf nu concentreren op filodeeg-fetahapjes.


Deze krokante hapjes zijn niet moeilijk om te maken maar ze vragen wel geduld. Veel geduld. En voorzichtig handelen want filodeeg is breekbaar. Een beetje zoals Danny Jansen op 24Kitchen zei “Je moet het met respect behandelen, als een mooie vrouw.” Nu vind ik dat je alle vrouwen met respect moet behandelen, niet alleen de mooie, maar dat is een ander verhaal.

Maak deze heerlijke filodeeg-fetahapjes dus op een druilerige zondagmiddag wanneer je alle tijd hebt en een glas wijn om je te kalmeren als je na 15 van deze hapjes vouwen denkt: Ik stop ermee! Niet doen, ze zijn het waard.

Ingrediënten:
  • 5 vellen filodeeg, ontdooid en in 30 vierkantjes gesneden
  • 40 gram feta
  • 80 gram Griekse yoghurt of volle kwark
  • ½ tot 1 Spaans pepertje, afhankelijk van hoe pittig je de hapjes wilt hebben
  • 1 theelepel sumak (of citroenrasp)
  • 2 eetlepels gehakte peterselie
  • Olijfolie

Bereiding:
  • Doe de fetakaas, yoghurt, peper, sumak en peterselie in de keukenmachine. Laat draaien tot je een glad mengsel hebt. Proef of er nog iets aan toegevoegd moet worden.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Pak een vierkantje filodeeg en leg deze met een punt naar je toe. Besmeer deze aan beide kanten met olijfolie. Leg een ruime theelepel van het fetamengsel iets onder het midden van het vierkantje. Vouw de onderste punt over het mengsel. Vouw dan de twee buitenste punten ook over het mengsel. Rol vervolgens het 'envelopje' dicht en leg op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Herhaal met de rest van het fildodeeg.
  • Bak de filodeeghapjes zo'n 20 minuten tot ze goudbruin zijn.
  • Serveer met zoete chilisaus. 


Tips:
  • Bewaar de vierkantjes filodeeg die je gaat gebruiken onder een vochtige doek. Filodeeg droogt snel uit. Het is dan niet meer op te vouwen. Door ze te bewaren onder een vochtige doek blijven ze flexibel.
  • Heb je geen keukenmachine? De blender of staafmixer is ook een prima optie. Eventueel kun je de ingrediënten zelfs heel fijn snijden en dan door elkaar prakken.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...