27 december 2011

Sumak


Gisteren schreef ik al over sumak. Ik gebruikte dit in mijn filodeeg-fetahapjes en het was echt een fantastische toevoeging aan het recept. Vandaag wat meer informatie over dit heerlijke kruid.

De sumak is een struik waar kleine, donkerrode besjes aan groeien. Deze besjes worden gedroogd en vermalen en dat is de specerij die wij in ons eten doen. Het rode poeder is redelijk zuur en kruidig van smaak en wordt voornamelijk in de Arabische keuken gebruikt. Het kan gebruikt worden als vervanger van citroen, maar ook in combinatie met deze vrucht komt sumak fantastisch tot zijn recht.

Dit keer heb ik de sumak gebruikt in combinatie met fetakaas, maar sumak kan eigenlijk met bijna alles gecombineerd worden. Vlees, vis, groenten en kaas zijn allemaal goede vrienden van de sumak. Het is ook heerlijk als marinade of dressing van verschillende salades.

Als je geen sumak hebt, dan kun je dit dus vervangen door citroensap. Het is niet hetzelfde, maar het komt in de buurt. Het is alleen iets minder kruidig.

Wil je ook eens met sumak koken? Kijk dan bij de Marokkaanse of Turkse supermarkt, of op gekruid.be. Daar haal ik zelf mijn kruiden altijd vandaan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...