31 maart 2014

Zelf Tia Maria maken

Mijn schoonmoeder was jarig en zij haalde ineens een grote, bruine fles uit de kast. “Wie wil er een glaasje Tia Maria?” vroeg ze. Ik keek enigszins sceptisch naar de fles en blijkbaar zag mijn schoonmoeder mijn gezicht want ze zei: “Ik maak het zelf!” Na de likeur geproefd te hebben, vroeg ik meteen om het recept. Want wat is dit ontzettend lekker.

Ik ben nooit echt een groot fan van Tia Maria geweest, maar dit drankje ging er wel in. Dus het weekend na haar verjaardag stond ik in de keuken mijn Tia Maria te maken. Hij is nog niet klaar, maar ik wilde het recept wel alvast met je delen. Want als deze net zo lekker wordt als die van mijn schoonmoeder, ben ik zomaar bang dat de fles al leeg is voor ik een foto kan maken.

Een paar tips: mijn schoonmoeder maakt de likeur in een weckpot. Die heb ik niet, dus ik heb het in lege wijnflessen gedaan. Was lastig met basterdsuiker er in krijgen, dus ik raad het niet aan. Daarnaast vraagt dit recept om 175 koffiebonen. Ik heb ze afgewogen en het kwam bij mij op 23 gram uit, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat is. Kies dus zelf of je bonen gaat tellen of dat ze afweegt. Ook koos ik voor 1,5 eetlepel vanille extract in plaats van vanillesuiker. Ik heb geen idee of dat net zo lekker is, maar ik denk van wel. Doe dan wel 50 gram extra suiker in de fles.



Ingrediënten:
  • 1 liter jonge jenever
  • 175 koffiebonen/23 gram koffiebonen
  • 500 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 50 gram vanillesuiker/50 gram extra basterdsuiker en 1,5 el vanille extract
Bereiding:
  • Doe alle ingrediënten in een weckpot. Zet de fles op een koele, donkere plaats. Schud elke dag even. 
  • Na 6 weken kun je de likeur drinken al laat mijn schoonmoeder de fles meestal een jaar staan voor ze hem open maakt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...