17 maart 2014

Velvet cheesecake brownies

Het begon allemaal met een filmpje van Laura Vitale. Ze bakte red velvet brownies die er werkelijk heerlijk uitzagen. Ik keek het filmpje drie keer. Niet vanwege de bereidingswijze, maar gewoon om hoe het beslag eruitzag toen het gemixt werd. En om hoe lekker het eindresultaat leek. En omdat ik me af zat te vragen of het ook zonder de kleurstof zou kunnen.

De oplettende lezer zal namelijk merken dat deze brownies geen red velvet heten. Ik gebruik geen kleurstof en dit recept is daar geen uitzondering op. Velvet brownies dus, maar dan zonder de red. Hij wordt er niet minder lekker door en ik vind het een fijn idee dat ik geen rotzooi in mijn lijf stop. Nou ja, behalve de suiker dan.

Wil je ze nou per se wel rood hebben? Voeg dan twee flinke eetlepels rode gelkleurstof toe. Niet vloeibaar, want dan wordt je beslag te dun.



Voor 16 stukjes, aangepast van www.laurainthekitchen.com
Ingrediënten:
  • 115 gram roomboter, op kamertemperatuur
  • 200 gram suiker
  • ¼ tl zout
  • 2 eieren
  • 95 gram bloem
  • 3 el cacaopoeder
  • 1 tl witte azijn
  • 1 tl vanille extract
Voor de roomkaaslaag
  • 200 gram roomkaas, op kamertemperatuur
  • 1 ei
  • 3,5 el suiker
  • 1 tl vanille extract

Bereiding:
  • Verwarm je oven voor op 175 graden. Vet een vierkante bakvorm van 20x20 cm in en bekleed met bakpapier.
  • Klop de roomboter met de suiker en het zout luchtig. Voeg dan de eieren toe en meng tot een glad mengsel. Meng er dan de bloem en cacaopoeder door. Meng tot slot de azijn en vanille extract mee. Als je kleurstof toe wilt voegen, is dit het moment.
  • Zet een kwart van je beslag apart. Doe de rest in de bakvorm en verdeel gelijkmatig.
  • Meng de roomkaas, ei, suiker en vanille door elkaar. Giet dit mengsel in je bakvorm en verdeel gelijkmatig over de brownielaag. Verdeel dan het achtergehouden browniebeslag in hoopjes over het roomkaasmengsel. Ga hier met een mes doorheen tot je een mooi gemarmerd effect hebt van de roomkaas en het browniebeslag. Zorg dat je de onderste laag browniebeslag niet raakt.
  • Bak het geheel 30-35 minuten of tot een satéprikker er schoon uit komt als je die in het midden prikt. Deze brownies horen niet fudge maar zacht en luchtig, als fluweel.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...