12 maart 2014

(On)gezonde zelfgemaakte jellysnoepjes

Ik kan me voorstellen dat de titel van dit recept voor verwarring zorgt. Want hoe kan dit recept nu zowel gezond als ongezond zijn?

Simpel! Dit recept bestaat uit twee ingrediƫnten, namelijk een vloeistof en gelatine. En wat jij voor vloeistof als basis van je snoepje kiest, bepaalt hoe gezond het eindresultaat is. Als je kiest voor cola als vloeistof, is je snoepje natuurlijk minder gezond dan wanneer je zelf watermeloen door de sapcentrifuge doet en dat sap gebruikt als basis.

Als je je snoepje maakt op basis van frisdrank, zorg er dan wel voor dat alle prik er uit is. Zet dus een glas frisdrank een nachtje op het aanrecht om te zorgen dat er niks meer bubbelt.

Ik gebruik in dit recept gelatinepoeder. Nu is 9 gram gelatinepoeder gelijk aan 6 blaadjes gelatine. Als je ervoor kiest om blaadjes te gebruiken, moet je de gelatine eerst laten weken in koud water voor je het bij de warme vruchtensap doet.

Deze snoepjes zijn niet zo stevig als de snoepwinkelvariant, maar wel vrij van kleurstoffen, smaakstoffen en andere gekkigheid. Bovendien lijken ze me een feestje om te maken met kinderen. Al had ik in mijn eentje ook wel lol, als ik heel eerlijk ben.



Ingrediƫnten:
  • 100 ml vruchtensap, limonade, frisdrank (geen ananassap of papaya, dit tast de gelatine aan)
  • 1 zakje (9 gram) gelatinepoeder
  • Optioneel: een klein beetje honing, suiker, agavesiroop, stevia of andere zoetstof
  • Zonnebloemolie of bakspray om in te vetten

Bereiding:
  • Verwarm je vloeistof in de magnetron. Als de vloeistof niet goed genoeg is, kan je nog wat zoetstof toevoegen. Meng de gelatine door de vloeistof en zet even aan de kant.
  • Vet een siliconen bakvorm in met wat olie of bakspray. Giet de vloeistof er in en zet minstens 4 uur in de koelkast om op te stijven. Druk dan de snoepjes voorzichtig uit de bakvorm. Bewaar in de koelkast.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...