19 maart 2014

Eiercups uit de oven

Ik ben geen ochtendmens. Mijn ochtendroutine is zodanig gestroomlijnd (kleding ligt klaar op volgorde van aantrekken, lunch hoef ik alleen nog uit de koelkast te halen en in mijn tas te doen) dat ik alles zo snel en efficiënt mogelijk kan doen en dus zo laat mogelijk kan opstaan. Daar hoort dus ook een snel en efficiënt ontbijt bij.

Het liefst ontbijt ik met kwark, noten en fruit. En dat doe ik ook vaak, maar eigenlijk vind ik dit nog een te tijdrovend ontbijt. Gelukkig zijn er nog snellere opties. Zoals deze eiercupjes. Je maakt ze van tevoren (als je slim bent maak je er genoeg voor een paar dagen), kan ze koud en warm eten en als je heel erg haast hebt kan je ze zelfs gewoon meenemen. Zijn ze stevig genoeg voor. Bovendien zitten er groenten in. En groenten zijn altijd goed voor je. Ook bij het ontbijt.

Voel je trouwens vrij om te experimenteren. Ham in plaats van spek is erg lekker. Champignons en uien doen het er ook goed in.



Voor 3 cupjes
Ingrediënten:
  • 3 dunne plakjes ontbijtspek
  • 2 grote eieren
  • ½ rode paprika
  • 30 gram diepvriesspinazie (twee deelblokjes), ontdooid
  • 15 gram geraspte kaas
  • Paar druppels olijfolie

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Vet drie cups in een cupcakebakvorm in met een druppeltje olijfolie. Leg in ieder cupje een plakje ontbijtspek zodat het een soort kommetje vormt.
  • Snijd paprika in kleine blokjes en meng dit door de spinazie. Verdeel dit mengsel over de drie cups.
  • Kluts de eieren en breng op smaak met zout en peper. Giet dit in de cups. Bestrooi met de geraspte kaas. Bak zo’n 15-17 minuten.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...