15 april 2012

Rabarberjam met limoenblad

Gisteren (en een beetje vandaag) was het vrijgezellenfeest van mijn beste vriendin M. Deze begon met een high tea. En omdat ik de kookgek in het gezelschap ben, zei ik al gauw dat ik die wel zou organiseren. Bij een high tea horen natuurlijk de standaard dingen, waaronder scones met clotted cream en jam. Omdat ik het toch een beetje anders wilde, besloot ik mijn eigen rabarberjam met limoenblad te maken.

Ik wilde graag een volledig gladde jam dus besloot ik nog even de staafmixer in de jam te zetten voor ik deze in de potjes deed. Dit bleek een goede zet, want ineens was mijn jam prachtig zachtroze van kleur, zonder enige toevoeging van kleurstoffen of andere rotzooi. Natuurlijk hoef je dit niet te doen, je kan de jam ook wat grover laten. Ik maakte de jam trouwens vrij zoet, voel je vrij om minder suiker te gebruiken.



Ingrediënten:
  • 500 gram rabarber, in stukken van 5 cm
  • 400 gram geleisuiker
  • 2 limoenblaadjes
  • 100 ml water

Bereiding:
  • Doe de rabarber, geleisuiker en water in een pan en zet op laag vuur. Zodra het mengsel bubbelt doe je er het limoenblad bij. Laat op laag vuur pruttelen tot de rabarber uit elkaar valt en het mengsel dikker wordt.
  • Verwijder de limoenblaadjes en mix de rabarber glad met de staafmixer. Als de jam nog te dun is, laat deze dan nog wat verder inkoken, eventueel met de limoenblaadjes weer in de jam. Haal deze er wel uit voor je de jam in potjes doet. De jam is klaar als je een druppel jam op een koud bordt doet en deze niet wegdruipt als je het bord schuin houdt.
  • Doe de jam, als deze nog warm is, in uitgekookte potten en draai de deksel er direct op. Zet in de koelkast. De potjes zijn nu vacuüm gezogen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...