12 april 2012

Rabarbercrumble

Toen ik nog op de middelbare school zat, ging ik ieder jaar naar een openluchtvoorstelling van een stuk van Shakespeare, opgevoerd door toneelgroep De Droom. Helaas bestaat de toneelgroep niet meer, maar ik bewaar mooie herinneringen aan hun voorstellingen.

De eerste keer dat we een toneelstuk van deze groep bezochten, vond het evenement nog plaats op een landgoed in Soest. Hier kon je voor de voorstelling ook heerlijk eten. Bij dit diner at ik voor het eerst, en voor het laatst, rabarber. Ik vond het heerlijk maar gek genoeg heb ik het daarna nooit meer gegeten of gekocht. Het bleef slechts bij een warme herinnering.

Tot ik deze week ineens rabarber in de supermarkt zag liggen. De lange, felroze stengels spraken me zo aan dat ik ze spontaan heb meegenomen, niet wetende wat ik ermee zou gaan doen. Uiteindelijk heb ik de rabarber verwerkt in twee gerechten waarvan deze crumble er één is. Mijn advies: eet deze crumble gelijk uit de oven. Dan is hij het lekkerst.



Voor 2 personen
Aangepast van de fantastische Gregg Wallace
Ingrediënten:
  • 250 gram rabarber, in kleine stukken gesneden (1 cm lang)
  • 75 gram lichtbruine basterdsuiker
  • ½ theelepel vanille extract
  • 70 gram zelfrijzend bakmeel
  • 45 gram boter, koud
  • 25 gram pecannoten, gehakt

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden
  • Meng de stukken rabarber met 50 gram basterdsuiker en het vanille extract. Verdeel dit in een ovenschaal van ongeveer 15x15 cm.
  • Wrijf het zelfrijzend bakmeel, de boter en de pecannoten tussen je vingers tot je een mengsel hebt dat lijkt op vochtig zand. Verdeel dit mengsel over de rabarber in de ovenschaal. Bak de crumble 30 minuten in de oven of tot deze goudbruin en gaar is.
  • Serveer met Griekse yoghurt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...