14 april 2012

Coleslaw

Eén van mijn favoriete zondig-maaltijden is een flink bord vol spareribs. Op zichzelf weinig zondigs aan, alleen alle bijgerechten maken het verre van een gezond maal. Een maiskolf met veel roomboter en zeezout, aardappels dauphinois, cornbread, knoflooksaus… Je snapt het. Om mezelf het idee te geven dat ik dan toch nog iets gezonds eet, maak ik er graag deze coleslaw bij. Oké, de dressing is op basis van mayonaise maar het gaat om het psychologische effect.

Normaal gesproken wordt coleslaw met rode en witte kool gemaakt en gaat er wortel doorheen. Ik houd mijn coleslaw graag licht van kleur, dus voor mij alleen spitskool en appel. De dressing is een tikje zoet door de honing maar ook dit is optioneel. Een standaard dressing bestaat voor zover ik weet alleen uit mayonaise, azijn en mosterd.



Voor 2-3 personen
Ingrediënten:
  • ½ spitskool
  • 1 friszoete appel
  • 3 eetlepels mayonaise
  • 1 eetlepel witte wijnazijn
  • 1-2 theelepels Franse mosterd
  • ½ eetlepel honing
  • Handvol rozijnen
  • Handvol pecannoten

Bereiding:
  • Snijd de spitskool in flinterdunne reepjes. Schil de appel en snijd ook deze in dunne reepjes. Doe samen in een kom.
  • Meng in een aparte kom de mayonaise, witte wijnazijn, mosterd en honing tot een gladde dressing. Voeg hier eventueel nog wat peper aan toe. Doe de dressing over de kool en roer door tot alle stukjes kool en appel bedekt zijn met een dun laagje dressing. Meng tot slot ook de rozijnen door de kool.
  • Rooster vlak voor het serveren de pecannoten in een droge koekenpan tot ze geurig zijn. Snijd ze vervolgens grof en strooi ze over de sla.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...