24 april 2012

Lemon bars

Vriendin Laura en ik kunnen toetjes voor elkaar uitzoeken. Ik weet dat zij (bijna) altijd zal kiezen voor iets met chocolade, en andersom geldt dat ik (bijna) altijd ga voor iets met citroen. Citroen is echt een van mijn favoriete vruchten. Ik eet ze nog net niet direct uit het vuistje, maar ik drink rustig een glas water met daarin het sap van een hele citroen. Dit recept is mij dan ook op het lijf geschreven.

Een paar jaar geleden probeerde ik ook al eens een lemon bar recept, maar door een rekenfoutje had ik ineens een bakvorm vol met heftig bubbelende boter in plaats van een bodem van shortbread. Gelukkig ging het deze keer een stuk beter.

Ingrediƫnten:
  • 340 gram boter, op kamertemperatuur
  • 375 gram bloem
  • 95 gram poedersuiker
  • 450 gram suiker
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 2 eetlepels bloem
  • 4 eieren
  • 60 ml citroensap + schil van 1 citroen

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 175 graden. Bekleed een bakvorm van 20x30 cm met bakpapier.
  • Meng boter, bloem en poedersuiker tot een glad deeg. Verdeel dit deeg in een gelijkmatige laag in de bakvorm. Bak ongeveer 15 minuten of tot licht goudbruin.
  • Meng voor de vulling de suiker, bakpoeder, bloem, eieren en citroensap en –schil tot een glad mengsel. Blijf dit mengsel 3 minuten op hoog tempo mengen. Giet het mengsel over de bodem in de bakvorm en laat 25 minuten bakken. Laat volledig afkoelen voor je lemon bars aansnijdt. Bestrooi voor het serveren eventueel met poedersuiker.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...