5 april 2012

Lavashpizza

Eén van mijn favoriete dingen om te doen is om in de Turkse supermarkt in mijn woonplaats rond te struinen, op zoek naar nieuwe ingrediënten. De ene keer vind ik niks, de volgende keer kom ik thuis met tassen vol nieuwe groenten, onbekende kruiden en doosjes met ingrediënten waarvan ik geen idee heb wat het is maar waarvan het meisje achter de kassa vindt dat ik het echt eens moet proberen. Ik gehoorzaam uiteraard zonder protest.

Dit keer zag ik ineens een kist op de grond staan met daarin Libanese platbroden, oftewel lavash. Deze broden worden gemaakt van niets meer dan bloem, zout en water en om mooie, dunne broden te krijgen wordt het deeg eerst uitgerold en daarna met flinke kracht tegen de wanden van de oven aan geslagen. Dit levert een heerlijk flexibel en licht taai brood op. En laten deze broden nu een prima bodem zijn voor een pizza. Absoluut niet Libanees, wel heel lekker.

De ingrediënten die ik gekozen heb om op de pizza te smeren zijn alleen om een idee te geven. Vandaar dat ik ook geen hoeveelheden noem. Natuurlijk kan je deze pizza net zo bekleden als je zelf wil. Je kan natuurlijk ook een vegetarische versie maken.



Voor 2 personen
Ingrediënten:
  • 2 lavashbroden
  • 200 gram tomatenblokjes (blik 400 gram)
  • 1 grote ui, gesnipperd
  • 2 tenen knoflook, fijngehakt
  • 2 theelepels gedroogde oregano
  • 1 eetlepel olijfolie
  • Feta/Mozzarella/Prosciutto di parma
  • Rucola/Courgette/Ui/Champignons

Bereiding:
  • Doe de olijfolie in een steelpan. Fruit hierin de ui 5 minuten aan. Voeg vervolgens de knoflook en de oregano toe en fruit dit nog een minuutje mee. Zet het vuur uit en voeg de tomatenblokjes toe. Pureer dit met een staafmixer tot een gladde saus. Zet het vuur weer aan onder de pan en laat de saus zachtjes inkoken tot deze dik genoeg is om met enige controle over de lavash te verspreiden.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Leg de lavashbroden op de bakplaat en smeer op beide broden een laag van de tomatensaus. Bekleed de broden vervolgens met dat wat je lekker vindt. Laat de broden 5-8 minuten bakken, of tot de bodems krokant zijn.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...