20 juni 2014

Spinazietaart met spekjes

Hoe vaak ik het ook probeer, ik ben geen fan van complete maaltijden uit de vriezer. En dan bedoel ik eerder zelfgemaakt en ingevroren. Op de een of andere manier heb ik toch het idee dat de kwaliteit minder is of zo. Gelukkig houd ik er wel heel erg van om een vriezer vol basisingrediƫnten te hebben om snel een maaltijd mee op tafel te kunnen zetten.

Zoals deze spinazietaart. Ik had de spinazie en het filodeeg in de diepvries en de spekjes en de roomkaas in de koelkast. Binnen de kortste keren staat er een heerlijke spinazietaart op tafel waar je met gemak met vier tot zes man van kan eten. 



Ingrediƫnten:
  • 6 vellen filodeeg, ontdooid
  • 250 gram gerookte spekblokjes
  • 400 gram diepvriesspinazie, ontdooid en goed uitgeknepen
  • 150 gram roomkaas
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 2 tl gedroogde Italiaanse kruiden
  • 1 ui, gesnipperd
  • Olijfolie
Bereiding:
  • Vet een springvorm in met wat olijfolie
  • Bak het spek in een droge pan op middelmatig vuur goudbruin en haal de blokjes dan uit de pan. Laat het vet in de pan zitten en bak hierin de ui bijna goudbruin. Bak in de laatste minuut ook de knoflook en de Italiaanse kruiden mee. Doe de spekblokjes er weer bij, samen met de roomkaas en de spinazie. Roer goed door elkaar en zet aan de kant. 
  • Verwarm de oven voor op 190 graden. Smeer de plakken filodeeg goed in met olijfolie. Leg 5 plakken filodeeg zo in de springvorm dat er aan alle kanten deeg overhangt en dat de bodem helemaal bedekt is. Doe hier het spinaziemengsel op. Leg de overgebleven plak filodeeg hier bovenop en vouw het overlappende deeg hier overheen zodat je een dichte taart hebt. Bestrijk met olijfolie en bak in ongever 15-20 minuten goudbruin in de oven. 
  • Laat 5 minuten afkoelen voor je de springvorm verwijdert en de taart serveert.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...