4 juni 2014

Chocolate swirl meringues

Vriendin Maartje kreeg onlangs een kookboek van haar man met daarin alleen maar recepten voor meringues. De gewone zoete, maar ook hartige exemplaren van de meringue staan daar in. Bijvoorbeeld een fougasse van merengue met rozemarijn en zwarte olijven.

Nu heb ik die laatste nog niet geproefd, maar deze chocolade swirl merengues wel. Maartje had ze voor me meegenomen en toen ik zelf eiwitten over had van een ander recept, besloot ik ze na te maken. Deze meringues zijn niet moeilijk om te maken, wel erg mooi en vooral ook heel erg lekker. Het originele recept vraagt om 140 gram chocola, maar Maartje zei dat ze die te chocoladerig vond. Op haar advies heb ik ze daarom met 60 gram chocola gemaakt. Hoe dan ook, ze zijn heerlijk. 



Aangepast van ‘Meringue’ van Alisa Morov, voor ongeveer 12 meringues (maar maak ze zo groot of klein als je wilt)
Ingrediƫnten:
  • 2 eiwitten
  • 100 gram suiker
  • Snufje zout
  • 60 gram pure chocolade
Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 90 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. 
  • Smelt de chocolade in de magnetron en laat even afkoelen zodat deze niet te heet is. Klop de eiwitten met het snufje zout schuimig. Voeg vervolgens beetje bij beetje de suiker toe tot alles is opgenomen en je stijve pieken hebt. 
  • Roer de chocola door het eiwitmengsel maar laat het mengsel gemarmerd. Schep hoopjes van het mengsel op de bakplaat. Bak het geheel zo’n 2 uur. Laat volledig afkoelen voor je ze eet. Luchtdicht zijn de meringues een aantal dagen houdbaar. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...