26 mei 2014

Kue lupis ketan

Of, zoals ik het ooit geleerd heb, gewoon lopis.

Dit is een Indonesisch gerecht (toetje?) dat ik ooit van mijn ex-schoonmoeder heb leren maken. Traditioneel wordt de kleefrijst bereid in een bananenblad, dat tot een driehoek gevouwen wordt waardoor je ook driehoekige blokjes rijst krijgt. Nu ben ik daar te lui voor (ik koop de rijst gewoon in zo’n zakje waarin je het kookt, en snijd het dan in driehoekjes) maar het idee is leuk.

Dit gerecht bestaat, in de versie zoals ik hem ken, maar uit drie ingrediënten: rijst, palmsuiker en kokos. Er zijn versies met meer ingrediënten maar zo heb ik het altijd gemaakt zien worden. Supersimpel om klaar te maken dus, en echt heel erg lekker. 



Voor twee flinke porties
Ingrediënten
  • 1 zakje kleefrijst (ketan)
  • 3 schijven palmsuiker (gula djawa)
  • 4 eetlepels geraspte kokos
Bereiding:
  • Kook de kleefrijst in 20 minuten gaar en laat in het zakje helemaal afkoelen. Snijd de rijst dan in driehoekjes. 
  • Doe de palmsuiker met wat water in een steelpan en smelt dit op laag vuur tot een gladde saus. Giet de gula djawa over de rijst en bestrooi met de kokos. Eet smakelijk!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...