19 februari 2014

Simpele paddenstoelenquiche

We kregen eters en daar wilde ik een lekker driegangenmenu voor op tafel zetten. De visite zou echter een uur na mijn thuiskomst al op de stoep staan, dus ik kwam eigenlijk wat tijd tekort.

Het hoofdgerecht had ik de avond van tevoren al klaar gemaakt, dus dat was fijn. Het voorgerecht moest nog gemaakt worden, en dat moest in korte tijd. Deze quiche was daar het resultaat van. En gezien de enthousiaste reacties aan tafel (“Staat dit recept op je site?” “Ik wil dit maken!” “Volgende week weer?”) geloof ik dat het een succes was.

De champignons moeten voor dit recept echt heel fijn gehakt worden. Blokjes van een 3x3 millimeter ongeveer. Dat kan met de hand, als je geduldig bent. Ik deed ze gewoon in de keukenmachine. 



Ingrediënten:
  • 500 gram superfijn gehakte gemengde paddenstoelen
  • 1 ui, fijngesnipperd
  • 3 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 450 ml slagroom of kookroom
  • 4 eieren
  • 1 tl gedroogde tijm
  • 8 vellen bladerdeeg, ontdooid

Bereiding:
  • Bak in een koekenpan de paddenstoelen samen met de ui en knoflook in de olie tot al het vocht uit de paddenstoelen is verdampt en het mengsel goudbruin is. Zet aan de kant. 
  • Verwarm de oven voor op 180 graden. 
  • Bekleed een springvorm met het bladerdeeg. Meng de slagroom met de eieren, de tijm en wat zout en peper. Verdeel het paddenstoelenmengsel over de springvorm. Giet hier het eiermengsel op. Bak de quiche in 30-40 minuten goudbruin en gaar. Zowel heet, lauwwarm als koud erg lekker.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...