15 mei 2012

Romige ovenschotel met witte asperges

Als het op asperges aankwam, was ik altijd nogal een purist. Asperges moesten geserveerd worden met niets meer dan lekkere ham, een gekookt eitje en geklaarde boter. Meer niet. Asperges zijn heerlijk van smaak en hebben niet veel nodig. Bovendien vind ik het schillen van die dingen zo’n rotklus dat ik daarna ook weinig zin heb om nog iets anders te maken, maar dat vertel ik er natuurlijk niet bij. Oh, wacht…

Hoe dan ook, ik zag dit recept van Rudolph op 24Kitchen en het liet me niet meer los. Romig, kazig, supersnel klaar en met asperges. Wat wil een mens nog meer? De purist in mij ging zielig in een hoekje zitten huilen, terwijl ik dit gerecht op tafel zette. Ik kan alleen maar zeggen: mijn interne purist en ik zijn het erover eens dat dit een heerlijk aspergegerecht is. Punt.

Voor 4 personen
Ingrediƫnten:
  • 600 g geschilde asperges
  • 2 teentjes knoflook
  • 5 eieren
  • 250 ml kookroom
  • 150 g jong belegen geraspte kaas
  • zout
  • versgemalen peper
  • nootmuskaat
  • 700 g aardappelschijfjes
  • ½ bosje peterselie

Bereiding:
  • Breng een pan met water en zout aan de kook.
  • Snijd circa 2 cm van de onderkant van de asperges af en kook de asperges in circa 5 minuten beetgaar. Pel en snijd de knoflook fijn.
  • Meng de eieren, kookroom, knoflook en de helft van de kaas en de aardappelschijfjes en breng op smaak met nootmuskaat, peper en zout.
  • Vet een ovenschaal in met een olie.
  • Giet de asperges af en snijd ze in gelijke stukken. Meng in een grote kom het aardappelmengsel met de asperges. Schep in de ovenschaal en bedek met de resterende geraspte kaas.
  • Bak de schotel in de oven in circa 25 minuten goudbruin en gaar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...