18 mei 2012

Simpele champignonrisotto

Misschien is dit een ontzettend barbaarse opmerking maar ik hou dus niet van risotto. Het is niet zo dat ik er een diepgewortelde hekel aan heb, maar ik zal het nooit uitkiezen in een restaurant. En eigenlijk kan ik dat niet uitstaan. Ik kan er niet tegen dat ik iets niet lekker vind. Natuurlijk kan je dan zeggen dat over smaak niet te twisten valt. Maar ik geloof dat smaak grotendeels aangeleerd is. Waarom gaan wij anders kokhalzen bij het idee een dikke witte made op te eten, terwijl er ook legio zijn voor wie dit dagelijkse kost is?

Daarom ben ik op een missie om risotto lekker te gaan vinden. Mocht je dus nog een fantastisch recept weten, schroom niet om hem in de comments te plaatsen. Ondertussen heb ik deze eerste poging ondernomen en ik vond hem niet eens gek. Volgens mij is het vooral heel belangrijk om goede bouillon te hebben. Dus geen Maggi-blokjes met mononatriumglutamaat en andere rotzooi.



Ingrediƫnten:
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 gesnipperd uitje
  • 200 gram risottorijst
  • 750 ml groentebouillon
  • 50 gram geraspte Parmezaanse kaas (de echte)
  • 150 gram witte champignons, in partjes
  • Klontje boter

Bereiding:
  • Fruit de ui in 2 eetlepels olijfolie aan tot glazig. Voeg de risottorijst toe en roer om tot alle risotto bedekt is met een dun laagje olie. Voeg hier lepel voor lepel de bouillon aan toe en blijf roeren. Voeg pas een nieuwe lepel bouillon toe als de vorige is opgenomen.
  • Bak ondertussen in een koekenpan de champignons in de overgebleven eetlepel olijfolie mooi goudbruin.
  • Als alle bouillon is opgenomen en de risotto gaar (25-30 minuten roeren), voeg je de parmezaanse kaas, boter en champignons toe. Roer door en serveer direct.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...