26 mei 2012

Peterseliepesto met citroen

Oh Albert Heijn. Met je bakjes verse kruiden voor veel te hoge prijzen. Wat heb ik toch een hekel aan die kruidenbakjes. 20 Gram bladpeterselie voor 1,39? No thanks. Mijn fijne Turkse supermarkt verkocht me een bos bladpeterselie ter grootte van een bos bloemen voor 2 euro. Kijk, daar kan een mens nog eens iets mee. De helft heb ik gebruikt voor de peterseliepesto, de andere helft heb ik fijngesneden en ingevroren voor een volgende keer. Kan prima met bladpeterselie. Daar kan die gekke Albert Heijn niet tegenop.

Mocht je nu ook de mazzel hebben dat je een flinke bos bladpeterselie vindt voor een schappelijk prijsje, maak dan vooral deze pesto. De hoeveelheid olijfolie die je nodig hebt is afhankelijk van waar je het voor gebruikt. Als spread op een broodje of toastje? Dan gebruik je wat minder. Over de pasta? Dan iets meer.


Ingrediƫnten:
  • 100 gram bladpeterselie met steeltjes en al
  • 50 gram echte Parmezaanse kaas, geraspt of in kleine blokjes
  • 50 gram pijnboompitten
  • Sap en schil van een halve citroen
  • Olijfolie

Bereiding:
  • Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan tot goudbruin. Laat afkoelen.
  • Doe de peterselie en Parmezaanse kaas in de keukenmachine en maal fijn. Voeg hier de pijnboompitten aan toe en hak fijn. Voeg tot slot sap en schil van de citroen toe en maal een laatste keer. Laat, terwijl de keukenmachine draait, hier de olijfolie bij stromen tot het de gewenste dikte.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...