31 mei 2012

Frisse sinaasappeldrank

Terwijl ik zelf vooral water drink, is R. meer van de frisdranken. Hij drinkt zonder moeite drie anderhalve literflessen ice tea leeg op een dag. Goed, hij werkt in een productiehal waar het vaak warm is en hij zweet daardoor veel maar ik krijg hem er maar niet aan om gewoon water te drinken in plaats van de frisdranken, fruitsapjes en andere rotzooi. Trust me, I tried.

Toch zit het me dwars om te weten dat ik zo probeer te letten op gezonde, echte voeding en dat hij dat effect teniet doet door drankjes te drinken die vol zitten met kleurstoffen, smaakstoffen of, in het ergste geval, aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen. Daarom probeer ik regelmatig voor hem drankjes te maken die gezonder zijn. Ja, daar zit suiker in. Maar verder geen rotzooi, alleen vers fruit en veel water.

Vandaag één van de sapjes die ik graag voor hem maak. Een frisse sinaasappel-citroendrank. Laat je niet misleiden door het doorsnee jus d’orange-achtige uiterlijk van dit drankje. Het sapje in dit glas is namelijk friszoet en licht bitter van smaak omdat je de hele vrucht gebruikt in plaats van alleen het sap. Probeer het eens, het is echt heerlijk!


Voor 4-6 glazen
Ingrediënten:
  • 1 citroen
  • 3 perssinaasappels
  • 115 gram suiker
  • 600 ml +125 ml water

Bereiding:
  • Doe de suiker met 125 ml water in een pan. Verwarm dit tot de suiker is opgelost. Laat afkoelen.
  • Was de citroenen en sinaasappels met warm water en zeep. Goed afspoelen. Snijd de vruchten in stukken en doe deze, met schil in al, in de blender. Giet hier de 600 ml water op en pureer in de blender ongeveer 3 minuten tot je een dik, troebel sap hebt. Zeef de sap in een kan. Voeg hier zo veel suikersiroop aan toe als je zelf lekker vindt. Dit is afhankelijk van je smaak en van hoe zoet je sinaasappels zijn.
  • Laat het sap afkoelen in de koelkast. Serveer met een paar ijsblokjes en een rietje.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...