6 juli 2016

Piadina met kidneybonenspread en gebakken groenten

Vaak vind ik mezelf verwend met eten, omdat ik al zo ontzettend veel dingen heb geproefd. Het gebeurt me eigenlijk nooit dat er iets op de kaart staat in een restaurant dat ik niet ken of heb geprobeerd. Dus als ik dan iets nieuws ontdek, vind ik dat echt een feestje.

Zo was het ook met piadina. Mijn manager nam eens piadina mee, die haar vrouw had meegenomen toen ze haar familie in Italiƫ bezocht. Ze liet me een stukje proeven, en ik was meteen om. Dit Italiaanse platbrod was fantastisch.

Piadina lijkt op het eerste oog gewoon een soort wrap, maar het is echt anders. Het is meer broodachtig, ze zijn wat dikker en veel rijker van smaak. Je hoeft er dus weinig aan te doen om ze lekker te maken en je kan er alle kanten mee op. Voor een zoete variant gebruik je bijvoorbeeld Nutella en banaan, maar je kan ze ook vullen met lekkere vleeswaren en wat Italiaanse kaas. Mijn versie van vandaag is vegetarisch, maar je kan er natuurlijk aan toevoegen wat je wil. Spekblokjes zouden hier heerlijk in zijn.

Oh, en traditioneel eet je piadina dubbelgevouwen, vergelijkbaar met quesedilla’s. Maar ik vind opgerold makkelijker eten. Dus sorry als ik nu iemand heb beledigd. 



Voor 4 piadina’s
Ingrediƫnten:
  • 4 piadina’s (te koop bij Albert Heijn)
  • 1 blikje kidneybonen (400 gram), uitgelekt en afgespoeld
  • 1 teentje knoflook, geraspt of geperst
  • ¼ tl chilipoeder
  • ¼ tl verse tijmblaadjes
  • 1 el olijfolie
  • 2 paprika’s, in reepjes
  • 2 uien, in halve ringen
Bereiding:
  • Doe de kidneybonen met de knoflook, chilipoeder en tijmblaadjes in de keukenmachine en draai tot een gladde puree. Voeg eventueel wat water toe als het mengsel te dik blijft om goed glad te worden. Zet aan de kant. 
  • Bak de paprika en de uien met wat zout en peper in de olijfolie tot ze goudbruin zijn. Verwarm de piadina’s zo’n 30 seconden per kant in een droge koekenpan, of tot lekker warm en soepel zijn. Besmeer ze dan met het bonenmengsel en verdeel het paprikamengsel er vervolgens over. Rol op en serveer meteen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...