22 juli 2016

Geproefd! Diner in Panorama Rail Restaurant

Als blogger word ik regelmatig uitgenodigd voor leuke events. Negen van de tien keer ga ik niet. Meestal omdat ik niet kan (ik heb gewoon een baan), soms omdat ik vind dat het niets te bieden heeft voor mijn lezers. Maar soms zit er een parel van een uitnodiging tussen, waarvan je weet: hier moet ik heen! En dat was het precies het geval toen ik uitgenodigd werd voor een etentje in Panorama Rail Restaurant.



Het Panorama Rail Restaurant bevindt zich in een trein. Een rijdende trein, welteverstaan. Tijdens een rit van bijna drie uur, maak je een rondje randstad terwijl je in de tussentijd gerechten geserveerd krijgt die bereid zijn in de keuken die ook in de trein zit. De recepten zijn afkomstig van Julius Jaspers, er is een volledig uitgeruste bar aan boord en de ambiance in het restaurant doet niet onder voor die in een normaal restaurant. 



Hoewel onze route iets korter was, kregen we na wat heerlijke kleine hapjes vier gerechten geserveerd. De eerste gang was gemarineerde longhaas met ingelegde komkommer en gedroogde knoflook. Heerlijk mals en goed op smaak gebracht. Daarna kwam de velouté met gerookte paling. De combinatie van de ietwat zoete velouté met de zoutige paling was erg goed bedacht. Vervolgens de gerookte zalm met wasabimayonaise. Ook niks mis mee. En tot slot de tarte tatin met vanille-ijs en amandelen. Een heerlijk zoet toetje dat de maaltijd prima afsloot. Dit alles onder het genot van het Nederlandse landschap dat aan je voorbij glijdt terwijl je stoel je constant zachtjes heen en weer wiegt. Ik kan ergere manieren bedenken om te reizen. 



Het was een hartstikke leuke avond en het eten was erg lekker. Maar er is een maar. Dit alles kost je normaal gesproken 99 euro per persoon, exclusief drankjes. En hoewel ik snap dat deze trein moet rijden, het personeel betaald moet worden en dit een bijzondere ervaring is, weet ik niet of ik in zo’n geval het menu bijzonder genoeg vind. Voor een kleine 100 euro per persoon kan je ook een lunch hebben in een sterrenrestaurant. Of een menu in het Okura. En als je bedenkt dat in het menu dat nu gebruikt wordt het hoofdgerecht bestaat uit kippendij, vind ik 99 euro per persoon echt teveel. Immers, in een normaal restaurant moeten huur en personeel ook gewoon betaald worden. 



Zou ik dit restaurant dan niet aanraden? Jawel, zeker wel! Alleen dan niet vanwege het eten, maar vanwege de ervaring. Elke keer iets anders zien als je naar buiten kijkt terwijl je geniet van een hapje en een drankje is echt iets bijzonders. Als de trein langs een station rijdt, maken mensen foto’s van de wagons alsof er celebrities langs rijden. En een biertje dat voor je getapt wordt in de trein, dat maak je niet vaak mee. Mocht je dus op zoek zijn naar een culinaire topervaring, dan zou ik je aanraden ergens anders te kijken. Maar mocht je gek zijn op treinen, je partner willen verrassen met een echt bijzonder avondje uit of willen genieten van het prachtige Nederlandse landschap met de vele koeien in de wei terwijl je een heerlijk menu voorgeschoteld krijgt, dan is dit absoluut iets voor jou.


Ik ben voor het eten in dit restaurant uitgenodigd door een PR-bureau. Dit is niet van invloed op mijn mening en ik word niet betaald om hierover te schrijven. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...