23 april 2014

Zelf roomboter maken

Heel lang geleden maakte Chef John, bekend van YouTube, een filmpje over hoe je zelf roomboter kon maken van slagroom. Het proces dat hij omschreef leek me vooral veel gedoe. Slagroom in een potje doen, deksel er op en dan eindeloos schudden tot het uiteindelijk op boter begon te lijken. Sorry, maar dat was me teveel moeite voor een beetje roomboter.

Gelukkig had James Martin een betere suggestie: je kan het ook gewoon doen met een mixer. Of je nu een elektrische handmixer gebruikt of, zoals ik, een staande mixer, je roomboter is zo klaar. In feite is het niets meer dan slagroom kloppen tot je klontjes krijgt die zich afscheiden van het vocht in de slagroom. Dat is de boter. Even door een theedoek heen halen en klaar ben je. Het eindresultaat is heerlijk romig en ideaal om op brood te smeren. Opvallend is wel dat de boter, ook buiten de koelkast, redelijk stevig blijft. Ik ben fan!



Ingrediƫnten:
  • Slagroom 

Bereiding:
  • Doe de slagroom in een kom. Begin met kloppen zoals je normaal bij slagroom ook zou doen. Na een tijdje gaat de slagroom wat korrelen en zal het eruitzien alsof hij schift. Dat is goed. 
  • Blijf kloppen tot je flinke klonten in het mengsel ziet en er zich tussen de klonten vocht verzamelt. 
  • Doe een schone theedoek of kaasdoek in een kom. Giet hierin de ‘slagroom’. Knijp het mengsel uit tot al het vocht weg is. Wat je nu in de theedoek hebt zitten, is je roomboter. Ik gebruikte 500 ml slagroom en dit leverde precies 200 gram roomboter op. 
De gewenste textuur van je slagroom voor je het uitknijpt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...