31 mei 2013

Notenplaattaart

Ik ben geen grote fan van noten in zoete baksels. Brownies met walnoten zijn niet aan mij besteed en een appeltaart met hazelnoten laat ik meestal aan mij voorbij gaan. Toen L. dit recept bij Rudolph’s Bakery zag en uitriep dat het hem erg lekker leek, was ik dan ook lang niet zo enthousiast als hij. Maar goed, ik ben natuurlijk een ontzettend lief en flexibel vriendinnetje, dus vond ik het prima om deze taart samen met hem te maken.

Eerlijk is eerlijk, ik had deze taart lekkerder gevonden zonder de noten. Ik vond het suikermengsel waar de noten doorheen gingen namelijk wel heel erg lekker. Ben je echter wel een notenliefhebber, dan is deze taart perfect voor jou. Veel noten, lekker zoet en een heerlijke bodem. 



Recept aangepast van Rudolph’s Bakery
Ingrediënten
Voor de bodem
  • 1 citroen
  • 150 g bloem
  • 45 g poedersuiker
  • 120 g boter
Voor de notenvulling
  • 200 gram gemengde, gezouten noten
  • 50 g boter
  • 50 g honing
  • 110 g witte basterdsuiker
  • 2 eieren

Bereiding:
  • Rasp de citroen boven de bloem en kneed met de poedersuiker en de boter tot een soepel deeg. Druk het deeg plat, pak in in plasticfolie en laat het deeg circa 1 uur opstijven in de koelkast. 
  • Verwarm de oven voor op 170 ºC. Rol het deeg op een met bloem bestoven werkbank uit tot een plak van 30x20 centimeter en leg op een met bakpapier beklede bakplaat. Rol de zijkanten van het deeg circa 2 centimeter naar binnen zodat er een rand ontstaat. Prik met een vork gaatjes in het de deeg. Bak het deeg in de oven circa 15 minuten voor.
  • Hak de noten fijn. Smelt de boter met de honing en meng de basterdsuiker erdoor. Haal van het vuur af. Roer een voor een de eieren erdoor. Meng de noten en de boter goed door elkaar en giet de massa in de bodem. 
  • Bak de notentaart in de oven in circa 20 minuten goudbruin. Laat de notenplaattaart afkoelen en snijd in blokjes of punten.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...