7 september 2012

Salade met geroosterde paprikadressing en zalm

Ik had zin in zuur. Niet citroenzuur en ook niet gummibeertjeszuur, maar azijnzuur. Ciderazijn, om precies te zijn. Ik vind dat echt zo lekker! Soms doe ik gewoon een flinke scheut ervan in een glas water en drink het op. Schijnt heel gezond te zijn, ik vind het vooral gewoon lekker.

Deze salade was precies wat ik bedoelde. Friszuur maar ook weer zoet door de geroosterde paprika’s. En verder vooral gewoon erg gezond en lekker. De zalm goed gebakken en nog een beetje roze in het midden. Dit was zomaar ineens een doordeweeks feestmaal.

Kies trouwens zelf wat je lekker vindt qua groenten voor in je salade. Ik ben gek op de simpele combinatie van kropsla, tomaat, paprika, (gebakken) courgette en komkommer, maar doe vooral wat je zelf lekker vindt. Dit recept gaat niet zozeer om de groenten, als om de dressing en de combinatie hiervan met de zalm.



Voor 2 personen
Ingrediënten:
  • Groenten voor een salade
  • 1 geroosterde rode paprika, zelfgemaakt of uit een pot
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 eetlepel ciderazijn
  • Peper en zout naar smaak
  • Olijfolie
  • 2 zalmfilets
  • 8 dunne plakjes bacon

Bereiding:
  • Doe de rode paprika met de olijfolie, ciderazijn en zout en peper in een kom. Pureer met een staafmixer. In de keukenmachine kan ook.
  • Bak de plakjes bacon in een klein beetje olijfolie in een paar minuten goudbruin en lekker krokant. Laag de plakjes bacon uitlekken op een stukje keukenpapier. Bak vervolgens de zalm in hetzelfde vet als de bacon krokant aan de buitenkant, en nog een beetje roze aan de binnenkant. Zo’n 3-4 minuten per kant op middelhoog vuur.
  • Meng de saladegroenten met de geroosterde paprikadressing in een kom. Verdeel de salade over 2 borden. Leg hier de plakjes bacon op en serveer daar bovenop de zalmfilets. Lekker met wat ciabatta.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...